Motor, scooter en speed pedelec - werkgebonden personenmobiliteit

Laatst gecontroleerd op:
7 maart 2025
Gepubliceerd op:
12 februari 2025

Reizen met een motor, (e-)scooter of speed pedelec is een duurzame(re) keuze, omdat het helpt de CO2 uitstoot per persoon te verminderen. Gebruik maken van een motor, (e-)scooter of speed pedelec vermindert ook de filedruk en verlaagt de parkeerkosten. Welke mogelijkheden u heeft om het gebruik van de motor, (e-)scooter of speed pedelec te stimuleren, leest u op deze pagina.

Over motor, scooter en speed pedelec

Motoren en (e-)scooters hebben een lagere CO2-uitstoot per kilometer dan auto's. Zo stoot een benzine auto gemiddeld 142 gram CO₂ per kilometer uit , een motor 113 gram CO₂ per kilometer en een scooter 61 gram CO₂ per kilometer (gemeten aan de uitlaat, cijfers 2024). E-scooters , e-bikes en speed pedelecs hebben zelfs helemaal geen CO2 uitstoot.

Voor het gebruik van een (e-)scooter of speed pedelec heeft uw werknemer ten minste een AM rijbewijs nodig. Daarnaast hebben ruim 1,5 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs (CBS, 2023). 

Uit onderzoek van de RAI Vereniging (2023) blijkt dat een kwart van de forensen (autobezitters en motorrijders) er in beginsel positief tegenover staat om vaker met de motor naar het werk te gaan. De kosten van het stimuleren van het gebruik van de motor, (e-)scooter en speed pedelec zijn sterk afhankelijk van de maatregelen die u als werkgever invoert.

Welke mogelijkheden heeft u?

U kunt als werkgever op de volgende manieren het gebruik van de motor, (e-)scooter en/of speed pedelec onder uw werknemers stimuleren.

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?