Gesloten voor aanvragen

Rijksbijdrage laadinfrastructuur voor elektrische auto's

Laatst gecontroleerd op:
3 mei 2021
Gepubliceerd op:
11 juni 2015

Een goede laadinfrastructuur is nodig voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en biedt Nederland economische kansen. De Rijksoverheid gaf gemeenten, provincies of regionale samenwerkingsverbanden met instemming van de Europese Commissie een bijdrage voor het bouwen van laadinfrastructuur.

De regeling is momenteel gesloten. U kunt niet meer aanvragen.

Achtergrond

De rijksbijdrage stimuleert de uitrol van publiek toegankelijke laadinfrastructuur. Het is onderdeel van de Green Deal Openbaar Toegankelijke Laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.

Met de Green Deal Openbaar Toegankelijke Laadinfrastructuur slaan overheid en marktpartijen de handen ineen. Door het bouwen van een publiek toegankelijke laadinfrastructuur stimuleren ze de groei van het elektrische wagenpark. Zo gaan ook de kosten van laadpalen omlaag.

Voor deze Green Deal zijn overeenkomsten gesloten met de metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Amsterdam en Utrecht, provincies Noord-Brabant/Limburg, Groningen/Drenthe en Noord-Holland/Flevoland/Utrecht, en regio Arnhem.

Budget

De ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur en Waterstaat stelden voor een periode van 3 jaar (1 juli 2015 tot 1 juli 2018) samen € 7,2 miljoen beschikbaar. Toekenning vond plaats op basis van 'wie het eerst komt, die het eerst maalt'. De hoogte van de bijdrage liep af van € 900 per laadpaal in het eerste tot € 300 in het derde jaar.

Feiten en cijfers

  • in 10 gecombineerde aanvragen maakten 250 gemeenten gebruik van de rijksbijdrage
  • voor 8.847 laadpalen is een bijdrage aangevraagd
  • vooralsnog zijn 5.000 laadpalen gerealiseerd; de rest volgt snel
  • bij start van de regeling waren er slechts 6.000 publieke laadpunten in Nederland; bij de sluiting van de regeling medio 2018 waren er zo'n 17.500 publieke laadpunten
Voor deze Rijksbijdrage zijn bestuursovereenkomsten gesloten met de metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Amsterdam en Utrecht, provincies Noord-Brabant/Limburg, Groningen/Drenthe en Noord-Holland/Flevoland/Utrecht, en regio Arnhem.

Voorwaarden

  • alleen mede-overheden die ook bijdragen aan de uitrol van de laadinfrastructuur kunnen een aanvraag indienen
  • mede-overheden zorgen voor een private bijdrage van minimaal € 300 per laadpaal
  • per aanvraag geldt een minimum van 10 laadpalen; gezamenlijk aanvragen met andere mede-overheden is mogelijk

Meer informatie? Bekijk de Eisen voor de laadpaal en uitrol.

Aanvragen

Aanvragen is niet meer mogelijk. U kon de Rijksbijdrage laadinfrastructuur voor elektrische auto's tot 1 juli 2018 aanvragen.

 

Downloads

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?