Elektrificatie eigen voertuigen - werkgebonden personenmobiliteit
Het aantal volledig elektrische auto’s op de zakelijke markt groeit snel. Van de in 2024 nieuw geregistreerde zakelijke lease-auto’s was bijna de helft een volledig elektrische auto. Gaat u ook voor een elektrisch wagenpark? En doet u dat voor zowel de leaseauto's als uw eigen personenauto's? Dan maakt u daarmee een grote directe impact op het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Zo duurzaam is een volledig elektrische auto
Er zijn meerdere rekenmethoden om de duurzaamheid van een volledig elektrische auto te berekenen.
- Binnen de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit wordt de ‘Tank To Wheel’ uitstoot gebruikt. Dit gaat over de CO2-uitstoot aan de uitlaat van het voertuig. Deze is bij een volledig elektrische auto 0 gram per kilometer en bij een benzineauto gemiddeld 142 gram per kilometer (cijfers 2024). Een werknemer die jaarlijks 15.000 zakelijke kilometers rijdt, stoot bij gebruik van een volledig elektrische auto jaarlijks 2.130 kilogram CO2 minder uit dan wanneer deze een auto op benzine zou rijden. Daar komt nog bij de besparing op woon-werk en privé gereden kilometers.
- Een andere methode om naar duurzaamheid te kijken is om hierin de hele productiecyclus van de auto en van de brandstof mee te nemen. Ook dan is de volledig elektrische auto een van de meest effectieve manieren om uw CO2-uitstoot te beperken. Over de hele levenscyclus stoot een volledig elektrische auto ongeveer 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto. Dat is inclusief de productie van de auto en de accu, transport, opslag en het totaal aantal gereden kilometers.
Wat kost een elektrische auto?
De total cost of ownership (TCO) van een volledig elektrische auto en een fossiel aangedreven auto liggen dicht bij elkaar, zeker in de hogere auto-segmenten en als de werknemer veel kilometers rijdt.
Veel werkgevers hanteren een zogenaamd 'norm leasebedrag'. Dit is het budget dat een werknemer krijgt om een auto van de zaak te kiezen. Op het moment dat u als werkgever dit 'norm leasebedrag' niet ophoogt, is de overstap kostenneutraal.
Bijvoorbeeld: medewerkers kunnen nu voor een maandbedrag van € 800 een auto uitkiezen, als u overgaat op een elektrisch wagenpark, maar u verhoogt het normleasebedrag niet, dan blijven de kosten per auto maximaal € 800 per maand. Hiermee is de overstap kostenneutraal.
Een leasecontract voor een personenauto heeft gemiddeld een looptijd 4 jaar. Op het moment dat u elektrisch rijden verplicht stelt, duurt het gemiddeld 4 jaar voordat uw gehele wagenpark elektrisch is.
Welke mogelijkheden heeft u?
Steeds meer werkgevers zetten de stap naar het elektrificeren van hun wagenpark. Het is namelijk een goede manier om de werkgebonden personenmobiliteit te verduurzamen. Als werkgever kunt u elektrificatie verplichten of stimuleren.
De meest effectieve manier om het gebruik volledig elektrische leaseauto’s te bevorderen is elektrisch rijden te verplichten. Als uw organisatie een leaseautoregeling heeft, kunt u dit relatief eenvoudig realiseren. De overstap naar een elektrisch wagenpark kan daarnaast kostenneutraal.
Daarnaast is het wellicht mogelijk om auto's voortijdig om te wisselen of van de weg te halen, om zo eerder over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken.
Wanneer u elektrisch rijden stimuleert, blijft het voor uw werknemers mogelijk een fossiele auto te kiezen. U kunt ze daarbij wel verleiden over te stappen op elektrisch rijden. Hoe u uw werknemers stimuleert, leest u hieronder:
- Geef werknemers die kiezen voor een volledig elektrische leaseauto een hoger normleasebedrag. Hierdoor hebben zij meer keuze in elektrische auto’s. Verhoog bijvoorbeeld het normleasebedrag met 10%. Werknemers die een fossiele auto van € 800 per maand uit kunnen kiezen, kunnen dan bij elektrisch een auto kiezen van € 880 per maand.
- Bekijk of uw leasemaatschappij opties biedt zodat werknemers een volledig elektrische auto kunnen testen of organiseer een kennismakingsdag over elektrisch rijden.
- Vergoed voor werknemers die voor een volledig elektrische auto kiezen de aanschaf en plaatsing van een laadpaal thuis.
- Hanteer een strikte norm voor de maximale CO2-uitstoot van auto’s die werknemers mogen uitkiezen. Hanteer bijvoorbeeld een norm van maximaal 100 gram. Hierdoor is het aantal fossiel aangedreven auto’s waar een werknemer uit kan kiezen beperkt.
- Maak de eventuele eigen bijdrage voor privégebruik afhankelijk van de uitstoot van de auto. Werknemers met een volledig elektrische auto betalen bijvoorbeeld de helft van de eigen bijdrage. Een variant is dat de eigen bijdrage afhankelijk is van de uitstoot. Bijvoorbeeld € 1 per gram/km uitstoot op basis van de WLTP (door de fabrikant aangegeven uitstoot van de auto). Kiest een werknemer een volledig elektrische auto, dan is de uitstoot 0 gram en betaalt deze dus geen eigen bijdrage. Kiest een werknemer een benzine auto met een WLTP-uitstoot van 107 gram/km dan betaalt deze een eigenbijdrage van € 107 per maand.
- Neem de brandstof- of laadkosten mee in het normleasebedrag. Volledig elektrische auto's zijn vaak per kilometer goedkoper dan fossiele auto's. Door het normleasebedrag niet alleen te baseren op vaste leasekosten, maar ook op gemiddelde brandstof- of laadkosten, wordt elektrisch rijden financieel aantrekkelijker. Een voorbeeld: rijden de auto's in uw vloot gemiddeld 30.000 km per jaar? Vraag uw wagenparkbeheerder naar de totale kosten per kilometer voor een gemiddelde fossiele en volledig elektrische auto. Het verschil kan al snel tientallen euro's per maand zijn in het voordeel van elektrisch rijden. Zo kunt u binnen hetzelfde normleasebudget meer keuze uit volledig elektrische auto's bieden, wat werknemers stimuleert eerder voor een elektrische auto te kiezen.
- Geef het goede voorbeeld als management en rijd volledig elektrisch (of reis per fiets of met het OV).
- Communiceer over voordelen, benoem knelpunten en voorkom misverstanden.
- Zorg voor voldoende laadpunten op werklocaties (dichtbij de ingang van het bedrijfspand, ook voor bezoekers). Zie hiervoor ook de informatie op Laadpunten.
Aandachtspunten
Zowel bij stimuleren als verplichten van elektrisch rijden moet u in uw autoregeling rekening houden met hoe u omgaat met thuis laden, snelladen en gebruik voor vakanties.
Hoe gaat u om met kosten voor thuis laden?
- De energiekosten die een werknemer met een auto van de zaak thuis maakt mag u onbelast vergoeden aan uw werknemer. Meer informatie hierover vindt u op de op op deze webpagina van de Belastingdienst.
- De kosten die een werknemer maakt voor het plaatsen van een laadpaal thuis ten behoeve van het laden van de auto van de zaak kunt u onbelast vergoeden. Voor meer informatie en voorwaarden kijkt u bij het thema over laadpunten (klik mogelijkheid naar laadpunten). Op het moment dat u een beperkt budget hebt, kunt u er ook voor kiezen om het plaatsen van de laadpaal onder te brengen in het normleasebedrag van een werknemer. De leasemaatschappij vertaald de kosten dan naar een bedrag per maand.
- Over het algemeen kunt u stellen dat het financieel interessanter is om werknemers thuis te laten laden dan bij een publieke laadpaal te laden. De laadkosten thuis liggen veelal aanzienlijk lager dan de laadkosten bij een publieke laadpaal. Hiermee verdient u waarschijnlijk de kosten terug voor het plaatsen van een laadpaal.
Hoe gaat u om met snelladen?
Nederland heeft een goed dekkend netwerk van snelladers. De kosten voor het laden bij een snellader liggen zo rond de € 0,70 per kWh. Dit terwijl de gemiddelde kosten voor publiek laden vaak tussen de € 0,40 en € 0,50 liggen. De kosten voor thuis laden ligt lager. Waarbij het veel uitmaakt of er met eigen stroom (zonnepanelen) geladen kan worden. Het is dus kostbaar als werknemers heel veel bij een snellader laden. Hier kunt u uw werknemer op aanspreken en/of beleid voor maken.
Wilt u een vakantieauto faciliteren?
Met een vakantieauto geeft u werknemers de mogelijkheid om een aantal weken per jaar een fossiel aangedreven auto ter beschikking te krijgen. Dit kan interessant zijn voor werknemers die een lichte elektrische auto hebben gekozen maar een auto nodig hebben om een vouwwagen of caravan te trekken voor hun vakantie. In de beginjaren van elektrisch rijden was dit vrij gangbaar om aan te bieden. Nu de actieradius en het trekvermogen van nieuwe volledig elektrische modellen toenemen neemt de noodzaak af.
Laden bij de werkgever
Om elektrisch rijden goed te faciliteren is het belangrijk om laadvoorzieningen aan te bieden. Hierbij geldt dat een volledig elektrische auto tegenwoordig gemiddeld meer dan 350 kilometer op een volle batterij kan rijden en de gemiddelde woon-werkafstand van een automobilist 30 kilometer bedraagt.
Niet iedere elektrische rijder heeft dan ook een dagelijkse laadbehoefte. Een deel van de werknemers kan thuis laden een ander deel mogelijk niet. Daarnaast zijn er werknemers die de auto ook veel zakelijk gebruiken en al eerder hun auto moeten laden.
Meer informatie?
- Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) biedt informatie voor werkgevers die laadpalen willen plaatsen. Zo vindt u er een uitgebreide startgids voor werkgevers.
- Op NederlandElektrisch.nl vindt u uitgebreide informatie over elektrisch rijden en antwoorden op vragen over bijvoorbeeld veiligheid, kosten en publieke laadpalen.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat