Marketing India

Laatst gecontroleerd op:
28 december 2021
Gepubliceerd op:
5 juli 2013

Het kastenstelsel heeft een grote invloed op Indiase consumenten. Dit stelsel verdeelt de samenleving in verschillende klassen. Naast verdeling zorgt dit systeem echter ook voor sterke banden tussen personen van dezelfde klasse. De beste promotie ontvangt u als merk vooral via mond-tot-mondreclame.

Natuurlijk zijn andere kanalen ook interessant. Hieronder hebben wij de belangrijkste kanalen voor u op een rijtje gezet, zodat u een goede keus kunt maken voor de promotie van uw product.

Internet

Momenteel is een derde van de Indiërs verbonden met het internet en dat aantal groeit ieder jaar. Adverteren op het internet is ook goedkoop. Met name daarom is dit een interessant kanaal voor u als ondernemer.

Search Engine Advertising (SEA) is de meest gebruikte vorm van online reclame, daarnaast is display advertising is ook populair. E-mailmarketing is daarentegen in India nog niet ontwikkeld.

In 2017 groeide reclame via mobiele telefoons met maar liefst 85%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de dalende prijzen van mobiele telefoons.

Omdat sociale banden in India zo belangrijk zijn, is het interessant om via social media te adverteren. In 2018 zijn zo’n 250 miljoen Indiërs actief op social media. Hiervan is ruim 76% op Facebook te vinden.

Televisie en radio

Televisiereclame is veruit het populairst. Tweederde van de huishoudens in India heeft een tv. Hierdoor is het bereik immens. Bovendien blijft het bereik maar groeien. Het is dus niet verrassend dat tv met stip op één staat.

Populaire televisiezenders zijn:

  • Doordarshan
  • ZEE TV
  • Star TV
  • Sony Entertainment TV
  • Aaj Tak
  • New Delhi TV
  • Sun Network

Multichannel satelliet-tv is een ander groot succes. Platforms als TV, Tata-Sky, Sun Direct, Big TV en Airtel Digital TV hebben miljoenen abonnees.

In India is adverteren via de radio het goedkoopst. Een ander voordeel is dat radio de hele bevolking bereikt. Bekende radiostations zijn:

  • All India Radio
  • Radio Mirchi
  • Radio City

Tijdschriften en kranten

Tweederde van de volwassen bevolking leest tijdschriften en kranten. Bij de middenklasse is de krant in populariteit aan het groeien. Adverteren via dag- en weekbladen kan daarom interessant zijn.

Een overzicht van de kranten en tijdschriften vindt u op Worldpress.org.

Heeft u specifieke vragen over marketing in India? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO is er om u als internationale ondernemer te helpen.

Wilt u meer weten over producten verkopen en marketing in India? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

 

 

Cultuurverschillen India

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Het is daarom geen overbodige luxe om een reclamebureau of specialist uit het exportland in de arm nemen.

Zoekt u meer informatie over cultuurverschillen? Neem dan eens een kijkje op de pagina Do’s-and-don’ts in India.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?