Marketing Denemarken

Laatst gecontroleerd op:
5 juli 2023
Gepubliceerd op:
10 juni 2013

U wilt de Deense markt op. Hoe kunt u het beste uw producten of diensten verkopen in Denemarken? Wij helpen u op weg met verkoop- en marketingtrends.

Producten verkopen in Denemarken

Verkooptrends

Denen kopen steeds meer duurzame producten. Ze doen dit voor hun eigen gezondheid en die van de planeet. Deze ontwikkeling is vooral merkbaar in de voedselconsumptie. Denen kopen steeds meer verse, duurzame, plantaardige voedingsmiddelen, zonder toegevoegde stoffen.

Tweedehands kopen was al populair in Denemarken en die populariteit groeit nog altijd. Het gaat daarbij om verschillende producten. Denk aan elektrische apparaten, meubels, kleding en auto's.

Consumenten

De schuld bij Deense huishoudens is redelijk hoog, maar gekoppeld aan rijkdom. De koopkracht is over het algemeen vergelijkbaar met Nederland.

Detailhandel

De helft van de Denen doen nog steeds graag hun boodschappen in fysieke winkels. Voor de detailhandel betekent dit dat ze in fysieke én in online winkels hun producten moeten aanbieden.

Webwinkels

Internet-retail in Denemarken is in ontwikkeling en wordt steeds aantrekkelijker. De branchevereniging voor internethandel schat dat deze vorm van handel zal toenemen. De verkoop van elektronische producten via internet is de laatste jaren wel flink gedaald.

Denen tussen de 24 tot 54 kopen vooral kleding, sport- en vrijetijdsgoederen, culturele belevenissen en reizen via het internet. Ook is de afgelopen jaren de online aankoop van dagelijkse boodschappen veel populairder geworden.

Business-to-business (b2b)

De b2b-markt in Denemarken is in beweging. Ook omdat bedrijven zo gegevens en klantbestanden kunnen verzamelen. 

Marketing in Denemarken

Denen houden van reclames met humor en zelfspot. Overdreven lof over uw eigen product boekt weinig succes. 

Internet en social media

In Denemarken lezen en kijken veel mensen het nieuws via hun smartphone. Online reclame neemt dan ook elk jaar flink toe; de grootste groei zit in search advertising. De meest populaire websites zijn Google, Youtube, Facebook en Reddit (online community).

Naar schatting had 70% van de Denen in 2018 een Facebook-account. YouTube kwam op de tweede plaats met ongeveer 61%. Veel Denen – meer dan de helft – geven aan dat aanbevelingen op social media hen beïnvloedt. Sociale mediamarketing in Denemarken is dus van groot belang.

De 'European Audiovisual Observatory' heeft veel informatie over relevante organisaties voor de advertentiemarkt van Denemarken.

Dagbladen en tijdschriften

Net als in veel andere westerse landen dalen in Denemarken de advertentie-inkomsten van dagbladen. In Denemarken worden minder dagbladen verkocht dan in de meeste andere landen. De belangrijkste landelijke dagbladen zijn Politiken, Berlingske, Jyllands Posten en het zakendagblad Børsen.

B2b

U mag in Denemarken mogelijke klanten en bedrijven niet benaderen via e-mail, fax, sms of andere elektronische kanalen. Dit mag wel als de ontvanger van tevoren akkoord heeft gegeven. Deense bedrijven reageren meestal niet of nauwelijks op mailings. Eventueel kan een snelle follow-up per telefoon helpen. 

Meer weten?

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?