3 tips voor een succesvolle start op de Belgische e-commercemarkt

Laatst gecontroleerd op:
24 april 2024
Gepubliceerd op:
9 mei 2023

De Belgische markt is een populaire keuze voor de Nederlandse ondernemer met exportambities. Dat is niet voor niets, want er liggen veel kansen. Vooral in e-commerce is de stap voor de hand liggend. In dit artikel delen verschillende ondernemers en experts hun tips en ervaringen.

We spraken over de Belgische e-commercemarkt met ondernemers Bas van der Lugt van schoenenwebshop Lureaux, Maarten Kollen van kozijnenplatform Toelevering Online en Willemijn Brakenhoff van de Nederlandse ambassade in Brussel.

Wat maakt e-commerce in België zo interessant?

Willemijn Brakenhoff van de Nederlandse ambassade legt uit dat de Belgische markt makkelijk te betreden is voor Nederlandse ondernemers. "Het EU-lidmaatschap van België zorgt ervoor dat er bijna geen handelsbarrières zijn. Zo voorkomt het vrije verkeer van goederen bijvoorbeeld oponthoud bij de douane. Daarnaast ligt België natuurlijk naast de deur, wat transport eenvoudig maakt.”

Bas van der Lugt, die kleurrijke schoenen verkoopt met zijn webshop Lureaux, vertelt dat er voor ondernemers ook diverse praktische redenen zijn om voor België te kiezen. "Gezien de taal is België – en dan vooral Vlaanderen – interessant, want dan hoeft niet heel de website aangepast te worden qua teksten."

Ook in shopgedrag lijken de Belgen op Nederlanders, merkt hij: "Nederlanders en Belgen zijn socialer op dat vlak. In sommige Europese landen bestelt iemand bijvoorbeeld 8 paar schoenen en stuurt ze dan weer terug. Nederlanders en Belgen zijn daarin terughoudender."

Feiten en cijfers: de Belgische markt

  • De afzetmarkt is groot: het land heeft een bevolking van 11,6 miljoen (2022);
  • De omzet in de e-commerce-markt in België bedraagt maar liefst € 9 miljard (2023);
  • Nederland en België zijn al jaren belangrijke handelspartners. In 2023 exporteerden we voor € 75,8 miljard en importeerden we voor € 59,8 miljard;
  • De Belgische consument heeft ongeveer evenveel te besteden als de Nederlander. Wel is de koopkracht in Vlaanderen hoger dan in Wallonië;
  • Vlamingen voelen zich meer thuis in e-commerce dan Walen: 71% van de webshops zijn Vlaams.

Bronnen: Statista: e-commerce in België, de Nederlandse ambassade in Brussel en ons factsheet over België.

Tip 1: Kijk of er ruimte is voor uitbreiding naar België

Veel Nederlandse ondernemers met een eigen webshop krijgen uit Vlaanderen de vraag of daar ook geleverd kan worden. Maarten Kollen van de snelle kozijnenservice Toelevering Online levert sinds kort ook in België: "We zagen dat er maandelijks zeker 2.000 bezoekers uit België op onze Nederlandse website kwamen, maar zij konden nog niet bestellen. De interesse was er al, dus besloten we vanaf eind 2022 ook in België te leveren."

Of uw stap naar België slaagt, hangt voor een groot deel af van de vraag. Onderzoek van tevoren of die vraag vanuit de Belgische markt ook geldt voor uw product. Hoe groot is de markt? En hoe zit het met de concurrentie?

Maarten Kollen: "We hebben het laten onderzoeken. De Belgische markt voor buitenkozijnen in de renovatiemarkt is zo goed als even groot als de Nederlandse markt. Er is dus veel potentie."

Praktische informatie over e-commerce in België

Hoe zit het in België met wetgeving, bijvoorbeeld voor etiketten en verpakkingen? Wat komt er kijken bij het opstarten van een webwinkel in België? En hoe zit het met btw?

KVK geeft antwoord op dit soort praktische vragen in hun artikel E-commerce in België.

Tip 2: Let op subtiele taalverschillen

Hoewel het land meerdere officiële talen heeft (Nederlands, Frans en Duits), moet u er rekening mee houden dat u met uw Nederlandse website alleen het Vlaamse deel (60%) van de bevolking bereikt, vertelt Willemijn Brakenhoff van de Nederlandse ambassade in België.

Brakenhoff: "Ondernemers die de Belgische markt willen betreden, moeten zich bewust zijn van de meertaligheid van het land. Vlaanderen, Brussel en Wallonië zijn totaal verschillende markten. Stem je online benadering daar ook op af."

Hoewel Nederlands en Vlaams dezelfde taal zijn, kennen ze wel degelijk verschillen. Kollen: "Er zijn nogal wat Nederlandse woorden die net wat anders zijn in het Vlaams. Wij gebruiken in België niet de naam Toelevering Online, maar Provix Ramen. Waar we in Nederland spreken over kozijnen, is in Vlaanderen de term ramen gangbaar."

Ook Van der Lugt bevestigt dat het belangrijk is om te checken op puur Nederlandse uitdrukkingen: "Check het taalgebruik voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven en website: verstuur een net iets andere tekst naar de Belgische markt."

Tip 3: Wees u bewust van cultuurverschillen

We zijn dan wel geen tegenpolen, maar tussen Nederland en België bestaan wel degelijk culturele verschillen.

Brakenhoff van de ambassade in Brussel licht toe dat de Belgische cultuur in veel opzichten meer lijkt op de Zuid-Europese dan op de Noord-Europese. "Zo is de cultuur meer hiërarchisch en formeel. Ook vermijden Belgen over het algemeen risico's, meer nog dan Nederlanders. Belgen zullen dus minder snel nieuwe producten uitproberen. Wel zijn zij bereid meer te betalen voor kwaliteit dan een Nederlander zou doen: 'een goedkoop product kan niet goed zijn’ denkt men”, aldus Brakenhoff.

Verdiep u dus in de kenmerken van de Belgische markt en de voorkeuren van de klant. Zo kunt u uw succes op de Belgische markt vergroten.

Meer weten over de Belgische zakencultuur? Bekijk onze Do's-and-don'ts in België.

Vragen over ondernemen in België?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel interesse om de stap te maken naar België? RVO kan u helpen met bijvoorbeeld marktinformatie en het vinden van lokale partners.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?