Marketing in België

Laatst gecontroleerd op:
10 juni 2024
Gepubliceerd op:
6 juni 2013

Welke manieren zijn er om te adverteren in België en via welke kanalen kunt u uw producten of diensten het beste aanbieden? Lees op deze pagina meer informatie over de Belgische consument, e-commerce en marketingtrends.

Hoe bereikt u de Belgische consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips voor de marketingmix prijs, product, plaats en promotie.

Heeft u vragen over onderstaande informatie? Neem contact op met onze landenadviseurs. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar België en andere landen waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij u om (lokale) zakenpartners te vinden.

Marketingstrategie in België

Afhankelijk van uw budget en focusregio (Vlaanderen, Brussel of Wallonië) is het goed om te kijken welke marketingmiddelen u in België wilt inzetten. Ondanks de vele gelijkenissen met onze zuiderburen, zijn er ook veel verschillen. U kunt een marketingstrategie die in Nederland succesvol is niet zomaar gebruiken in België. Houd voor de Belgische doelgroepen rekening met het regionale verschil tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië en met cultuur- en taalverschillen. 

Doe eerst marktonderzoek voordat u uw activiteiten in België begint. Succes zit hem in de voorbereiding.

De Belgische consument

Het is goed om te beseffen dat de Belgische consument per regio anders is. Het overgrote deel van de Belgische bevolking woont in steden. De steden met de meeste inwoners zijn Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent en Luik. Verder is het belangrijk om rekening te houden met de taal, betalingen en de voorkeuren van de Belgische consument.

Prijs

Nederlanders zijn heel prijsbewust en vergelijken overal de prijzen. Belgen letten ook op prijs, maar minder dan Nederlanders. Kwaliteit speelt vaker een grotere rol. Vaak wordt gedacht: 'een goedkoop product kan niet goed zijn'. Belgen houden over het algemeen niet zo van risico. Iets wat kwalitatief goed is maar wel iets duurder, is minder risicovol. De ervaring en het gevoel van betrouwbaarheid van een product of dienst spelen een grote rol bij een aankoop.

Product

Kwaliteit is over het algemeen belangrijker dan prijs. Belgen willen goed geïnformeerd zijn over de producten die zij kopen. Online kopen Belgen veel kleding, schoenen en boeken. De best verkochte producten in de fysieke detailhandel zijn kleding, schoenen, luxe cosmetica en voeding.

Het inwonertal in België stijgt maar de bevolking vergrijst. Producten gerelateerd aan gezondheid, voeding en zorg doen het daarom goed in België.

Plaats

Er zijn verschillende kanalen om uw product in België aan te bieden. Online verkoop is de meest gangbare manier om te starten in het buitenland. Door de coronapandemie is de online verkoop verder gegroeid. 

Belgen doen hun boodschappen meestal bij (grote) fysieke supermarkten zoals Colruyt en Delhaize. Kleinere winkels bezoeken ze voor incidentele aankopen of voor lastminuteboodschappen. 

E-commerce in België

Promotie

Er zijn veel manieren om uw product of dienst onder de aandacht te brengen van de Belgische consument. Aan televisiereclames en online advertenties wordt in België het meeste geld uitgegeven. Kopieer Nederlandse reclame niet één-op-één naar de Belgische markt.

Meer weten?

Adverteren in België?

Onze adviseurs denken graag met u mee.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?