Subsidie voor veiliger en sneller goederenvervoer per spoor
Met de subsidie ERTMS goederenlocomotieven bereiden spoorwegvervoerders zich voor op het nieuwste Europese digitale systeem voor treinbeveiliging. Ondernemers in het goederenvervoer per spoor zetten zo stappen naar veiliger en sneller railvervoer.
Toekomstbestendig veiligheidssysteem
Vanaf 1 mei 2025 tot en met 31 juli 2025 kunnen ondernemers die hun locomotieven geschikt willen maken de subsidie aanvragen. De subsidieregeling is een belangrijke stap in de uitvoering van het toekomstbestendige veiligheidssysteem voor treinen 'ERTMS' (European Rail Traffic Management System) in Nederland.
Verbinding Kijfhoek-Belgische grens
Het doel van de subsidie ERTMS goederenlocomotieven is dat goederenlocomotieven zijn omgebouwd voor 2030. In dat jaar wordt ERTMS commercieel in gebruik genomen in de verbinding Kijfhoek–Belgische grens. Kijfhoek is het grootste rangeerterrein van Nederland, nabij de Rotterdamse havens. In 2050 heeft het hele hoofdspoornetwerk naar verwachting het digitale veiligheidssysteem.
Goederenlocomotieven aanpassen
Dit betekent dat spoorbedrijven op tijd hun materieel moeten aanpassen. De ERTMS-subsidie is er voor eigenaars van spoorwegondernemingen met goederenlocomotieven. Ook leasemaatschappijen met goederenlocomotieven mogen aanvragen. Behalve voor het aanpassen van materieel, is de subsidie bedoeld prototypen van een serie goederenlocomotieven te ontwikkelen.
Subsidie voor helft van de ombouwkosten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt € 41 miljoen beschikbaar. RVO voert de subsidieregeling uit. Hiervan is een kleine 10% voor de ontwikkeling van prototypen. Met de subsidie financieren ondernemers de helft van de kosten die ze maken voor seriële ombouw van een goederenlocomotief. Dit gaat tot maximaal € 200.000. Dan gaat het onder meer om de aanschaf en installatie van apparatuur en software. Ook loonkosten vallen onder de subsidie, net als onkosten omdat een locomotief door de ombouw tijdelijk niet in gebruik kan zijn.
ERTMS: veiliger, betrouwbaarder, sneller
Nederland bereidt zich voor op de toekomst door om te schakelen van een analoog naar een digitaal veiligheidssysteem. ERTMS maakt het spoor veiliger, betrouwbaarder en sneller. Het zorgt voor meer ruimte op het spoor. Internationale grenzen passeren met een trein wordt makkelijker. Informatie over snelheden en remafstanden gaan via een digitaal systeem naar de machinist. Alle informatie om de trein te besturen, staat op een scherm in de cabine. Seinen langs het spoor zullen verdwijnen. De overstap van een analoog naar digitaal systeem vraagt veel van de sector en is een grote veranderopgave.
Meer lezen
Lees de voorwaarden van de subsidie en bereid uw aanvraag voor.
Naar de pagina van ERTMS
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat