EVER - Electric Vehicle with Range Extender (2017)

Laatst gecontroleerd op:
29 september 2020
Gepubliceerd op:
5 november 2018

De doelstelling van het project luidt als volgt: “Het ontwikkelen van de EVER 2.0 technologie en de werking hiervan in de praktijk op twee specifieke modellen (50T trekker en 14T bakwagen) demonstreren middels tijdelijke ingebruikname (ongeveer 1 jaar) bij twee separate (internationale) transportbedrijven”.

Doel

Vooral binnen stadsgrenzen groeit de weerstand tegen de sterk vervuilende en veel lawaai producerende dieseltrucks, waardoor de druk op diverse stakeholders langzaamaan groter wordt en de noodzaak voor sluitende innovaties sterker. Recentelijk (12 december jl.) stuurden 169 longartsen en het longfonds nog een brandbrief aan de tweede kamer over het gevaar dat mensen ziek worden of dood gaan door vieze lucht en dat dit probleem volgens heen ernstig wordt onderschat. Het RIVM berekende dat luchtvervuiling in Nederland per jaar leidt tot 1.200 gevallen van longkanker, 5.000 spoedopnamen in het ziekenhuis vanwege acute hart- of luchtwegklachten en 6.900 nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen, en bij kinderen is dit nog veel erger. Deze enorme gezondheidsschade is volgens de longartsen niet alleen een probleem voor de volksgezondheid; 4,5 miljoen dagen werk worden jaarlijks verzuimd door gezondheidsproblemen veroorzaakt door luchtvervuiling en de directe en indirecte kosten lopen in de miljarden.

Het beoogde resultaat van het project was het ontwikkelen en in de praktijk testen van de EVER 2.0. Met de EVER 1.0 heeft men laten zien dat het technisch mogelijk is om een volledig elektrische rijdende trekker te maken. Nu wil men de volgende stap zetten en een 50T trekker en 14T bakwagen ontwikkelen die geen beperkingen meer hebben voor de eindgebruiker en overal ingezet kunnen worden zoals een diesel aangedreven trekker en bakwagen.

Deelnemers / type organisatie / rol in het project

  • Van Kronenburg Powertrain Solutions BV - Klein bedrijf - Penvoerder, procesbewaarder, motortechniek en integratie
  • Emoss Mobile Systems BV - Klein bedrijf - Partner

Daarnaast zullen praktijktesten plaatsvinden bij twee transporteurs: Post-Kogeko te Maasdijk voor de 50T trekker en VSDV te Zwaagdijk voor de 14T bakwagen.

Locaties

  1. Van Kronenburg Powertrain Solutions BV (KPS) te Geldrop
  2. Emoss Mobile Systems BV (EMOSS) te Oosterhout

Resultaten en doelstellingen

Bent u tevreden over deze pagina?