Open voor aanvragen

ISDE: Stappenplan zakelijke gebruikers

Gepubliceerd op:
18 juli 2017
Laatst gecontroleerd op:
3 mei 2024

Voor zakelijke gebruikers gelden er bij de ISDE andere aanvraagstappen dan voor particuliere gebruikers. De belangrijkste is dat u eerst de subsidie aanvraagt en dan pas een overeenkomst sluit met een uitvoerder. Lees in deze 8 stappen wat u moet doen om uw zakelijke aanvraag goed af te ronden.

Stap 1: Kies het apparaat

Zorg dat u weet welk apparaat u wilt laten installeren in/aan uw gebouw of te verhuren woning en dat u de voorwaarden kent. De voorwaarden per apparaat vindt u via de pagina voor zakelijke gebruikers.

Stap 2: Controleer het apparaat op de Meldcodelijst

Laat u een warmtepomp of zonneboiler installeren? Controleer voordat u een aanvraag doet, of deze op de Meldcodelijst staan. Hiermee weet u zeker dat de warmtepomp of zonneboiler voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie. 

Staat uw warmtepomp of zonneboiler niet op de Meldcodelijst? Of vraagt u aan voor een kleine windturbine? Stuur dan bij uw aanvraag de productbeschrijving en technische documentatie van het apparaat mee. Wij controleren dan of het voldoet aan de technische eisen.

Stap 3: Vraag de subsidie aan

U heeft alleen recht op subsidie als u uw subsidieaanvraag aanvraagt voordat u een overeenkomst sluit met een uitvoerder. Vraag dus altijd eerst de subsidie aan, nog voordat u akkoord geeft op een offerte, opdracht geeft om het apparaat te reserveren of te installeren. U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen.

Inloggen en aanvragen

U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.

Bent u een particuliere verhuurder van woon- of bedrijfsruimtes? Dan zien wij u ook als zakelijke gebruiker. U kunt subsidie aanvragen voor zonneboilers en warmtepompen. Heeft u geen KvK-nummer en kunt u daarom geen eHerkenning aanvragen? Gebruik dan uw DigiD om in te loggen.

Stap 4: Wacht op de beslissing

U krijgt direct na uw aanvraag een ontvangstbevestiging per e-mail. Daarin staat het referentienummer van uw aanvraag. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt in het eLoket. Het staat dan onder Berichten.

Let op: u bepaalt zelf hoelang u wacht met de maatregel uitvoeren. Aanvragers die zeker zijn dat ze willen verduurzamen, met of zonder subsidie, nemen soms het risico om niet te wachten op de beslissing. Als u niet aan alle subsidievoorwaarden voldoet, kan het zijn dat we uw aanvraag afwijzen. U krijgt dan geen subsidie. 

Beslissing

Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Na beoordeling van uw aanvraag, ontvangt u een beslissing per brief. Bij een positieve beslissing staat hierin vermeld welk bedrag u verleend krijgt.

Stap 5: Sluit de overeenkomst

Heeft u een positieve beslissing op uw subsidieaanvraag ontvangen? Dan kunt u opdracht geven aan uw bouw(installatie)bedrijf voor de levering, montage en het apparaat (of de apparaten) gebruiken.

Stap 6: Laat het apparaat installeren

Laat het apparaat door een bouwinstallatiebedrijf installeren. Vraag de uitvoerder om een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie)factuur, én om een inbedrijfsstellingsformulier.

Stap 7: Neem het apparaat op tijd in gebruik

U neemt het apparaat in gebruik binnen 24 maanden vanaf de datum van de brief met positieve beslissing (subsidieverlening). Lukt dat niet, vraag dan uitstel aan binnen deze 24 maanden. Voorwaarde voor uitstel is dat er een concreet vooruitzicht is dat u het apparaat binnen een afzienbare en afgesproken termijn in gebruik neemt.

Uitstel aanvragen

U vraagt uitstel via een 'Wijzigingsverzoek’ in het aanvraagsysteem eLoket. Vermeld de reden van de vertraging en de geplande datum van ingebruikname. Voeg bij uw verzoek (een kopie van) de koopovereenkomst en een onderbouwing van de nieuwe installatiedatum.

Stap 8: Vraag een vaststelling aan

Uiterlijk 13 weken na installatie van het apparaat, vraagt u vaststelling aan van de subsidie. Hiermee toont u aan dat het apparaat of de maatregel is betaald, geïnstalleerd en in gebruik is genomen. Stuur een factuur, betaalbewijs en inbedrijfsstellingsformulier mee. Dat is het formulier dat de installateur invult en aan u overhandigt bij de oplevering, zodra de installatie in gebruik is.

Het vaststellingsformulier vindt u - na inloggen in het aanvraagsysteem eLoket - onder het tabblad 'Mijn aanvragen'. 

Let op! Foutmelding of meldcode apparaat niet meer op lijst
Krijgt u de foutmelding 'Geen overeenkomende data gevonden' als u een vaststelling indient en daarbij de meldcode selecteert? En staat deze meldcode wel in de lijst vermeld? Om toch verder te kunnen met uw aanvraag, selecteert u de optie 'Overig' en vult u in het toelichtingsveld de meldcode (KA-code) in. We werken intussen aan een oplossing voor dit probleem. Onze excuses voor het ongemak.

Het kan ook voorkomen dat de meldcode van uw apparaat niet meer voorkomt op de meldcodelijst van eLoket. Selecteer dan meldcode 'OVERIG'. Vul vervolgens de bij u bekende meldcode van uw apparaat in het toelichtingsveld. Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?