Voorlichtings- en afzetbevorderingsacties
Wilt u landbouwproducten uit de Europese Unie (EU) promoten? Als vereniging of organisatie in de land- en tuinbouwsector kon u hiervoor subsidie aanvragen. Voor deze subsidie moest u een voorstel voor een programma sturen naar de Europese Commissie.
Hoogte subsidie en budget
Voor wie?
De volgende verenigingen en organisaties konden deze subsidie aanvragen:
- beroeps- of brancheorganisaties
- producentenorganisaties
- agrarische voedingsorganisaties (instanties van de agrovoedingssector)
Voorlichtings- en afzetbevorderingsacties
EU-landbouwproducten
U kon een programma maken waarmee u een EU-landbouwproduct promoot. Hieronder vallen ook verwerkte landbouwproducten, behalve tabak. Zo kunt u denken aan:
- zuivelproducten
- tafelolijven
- olijfolie
- groenten en fruit
- wijn
U kunt bijvoorbeeld informatie geven over de kwaliteit, voedselveiligheid en exclusiviteit van het landbouwproduct.
Mono- of multiprogramma
Een monoprogramma wordt georganiseerd vanuit één lidstaat. Bij de multiprogramma’s maakt u samen met één of meerdere organisaties uit een andere lidstaat een programma. Dit kan ook vanuit een Europese samenwerkingsorganisatie.
Binnen of buiten de EU
Maakt u een programma voor een markt binnen de Europese Unie (EU)? Dan promoot u uw EU-landbouwproduct op de interne markt. Met een programma voor een derde land promoot u EU-landbouwproducten in landen buiten de EU. Dit zijn markten die snel groeien. Hierbij kunt u denken aan:
- Canada
- Japan
- Zuid-Korea
- Taiwan
- Mexico
- Hong Kong
- Verenigde Staten
Subsidie
Maakt u een monoprogramma voor de interne markt? Dan kunt u 70% van de kosten aan subsidie krijgen. Voor een multiprogramma voor de interne markt kunt u 80% van de kosten aan subsidie krijgen.
Voor alle programma's gericht op derde landen kunt u 80% van de kosten aan subsidie krijgen.
Budget
Er is in totaal € 132 miljoen beschikbaar voor Voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma’s in 2025.
Budget monoprogramma’s
Het budget voor monoprogramma’s is € 92 miljoen. Dit bedrag wordt als volgt verdeeld:
- € 39,1 miljoen op de interne markt
- € 47,9 miljoen in Derde landen (landen buiten de EU)
- € 5 miljoen bij ernstige marktverstoringen
Budget | Doel |
---|---|
€ 9 miljoen | Promotie van EU-kwaliteitsregelingen |
€ 10 miljoen | Promotie van biologische producten |
€ 6 miljoen | Promotie van vergroten bewustzijn EU duurzame landbouw en dierenwelzijn. |
€ 9,1 miljoen | Promotie van het eten van verse groenten en fruit in het kader van gezonde eetgewoonten |
€ 5 miljoen | Promotie van specifieke kenmerken van de EU-landbouwmethoden en producten voor de interne markt |
Budget | Doel/gebied |
---|---|
€ 16,3 miljoen | Azië |
€ 9,3 miljoen | Amerika (VS, Canada, Mexico) |
€ 17,3 miljoen | Overige geografische gebieden |
€ 5 miljoen | Promotie van biologische productie en vergroten bewustzijn van de duurzame landbouw en dierenwelzijn in de EU. |
Na uw aanvraag
Heeft de Europese Commissie uw monoprogramma goedgekeurd? Dan sluiten wij met u een contract af. Wij controleren of het programma voldoet aan de subsidievoorwaarden. Ook betalen wij de subsidie uit.
Bij een multiprogramma sluit u een contract af met de Europese Commissie. Zij betaalt de subsidie dan uit.
Wat gebeurt er met geld van deze subsidie?
Wilt u weten wat verenigingen of organisaties uit de landbouwsector met deze subsidie hebben gedaan? We delen deze resultaten graag met u.
In april 2025 startte GroentenFruit Huis B.V. met een 3-jarig promotieprogramma voor zachtfruit (aardbei, bes, framboos en braam) in Nederland, België en delen van Duitsland. Deze organisatie krijgt jaarlijks € 280.000 uit de subsidieregeling Voorlichtings- en afzetbevorderingsacties.
Focus op jongvolwassenen
De campagne richt zich op jongvolwassenen in deze EU-landen omdat deze groep nog weinig zachtfruit eet. Het promotieprogramma moet de bekendheid van vers zachtfruit in de EU vergroten. De campagne heeft een jaarlijks budget van € 400.000. De sector draagt hier jaarlijks € 120.000 aan bij, terwijl de EU dit aanvult met € 280.000.
Meer weten?
Op www.groentenfruithuis.nl leest u meer over deze promotiecampagne.
In februari 2024 startte Royal Anthos met een 3-jarig promotieprogramma voor bloembollen in de Verenigde Staten (VS). Deze brancheorganisatie kreeg hiervoor ruim 1,5 miljoen euro uit de Europese subsidieregeling Voorlichtings- en afzetbevorderingsacties.
Mediacampagnes en evenementen
De totale begroting voor het promotieprogramma "Flower bulbs from Europe make you bloom!" is € 1,9 miljoen. De Europese Unie financiert 80% en de leden van Royal Anthos betalen de rest. Royal Anthos gebruikt dit geld voor mediacampagnes en evenementen over Europese bloembollen en bolbloemen. Hiermee willen zij meer Amerikaanse huishoudens kennis laten maken met bijvoorbeeld tulpen en lelies. Zodat de vraag ernaar stijgt en de export naar de VS vergroot.
Meer weten?
Op www.flowerbulbsmakeyoubloom.com (Engels) vindt u meer informatie over het promotieprogramma.
Meer weten?
Op de websites van de Europese Commissie en REA (Engelstalig) vindt u meer informatie over deze subsidie. Op deze websites staan bijvoorbeeld:
- het werkprogramma 2025 van de Europese Commissie
- de verordeningen
- veelgestelde vragen
- de formulieren
- handleidingen voor aanvragers
Heeft u vragen over het werkprogramma 2024? Stuur dan een e-mail naar promotie@rvo.nl.
Lopende programma's
Er lopen nu 2 programma’s die door de Europese Commissie zijn goedgekeurd. Wilt u meer weten over deze programma's? Stuur dan een e-mail naar Team Agro van RVO via promotie@rvo.nl.
Informatie over eerdere jaren
Op deze pagina's leest u meer over Voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's in eerdere jaren.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur