SVOH: Aanvraagproces
Vraagt u subsidie aan voor de Subsidieregeling Verduurzaming Onderhoud Huurwoningen (SVOH)? Dan is het aanvraagproces afhankelijk van uw subsidiebedrag. Op deze pagina leest u wat dit inhoudt.
Algemene benodigde gegevens
Deze gegevens heeft u nodig tijdens de subsidieaanvraag:
- Volledige adresgegevens van de woning waarvoor u subsidie aanvraagt. Vraagt u aan voor alle huurwoningen in een gebouw? Dan vragen wij u om de adresgegevens van het gebouw en de identificatiecode van het pand uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
- Een bankrekeningnummer (IBAN) waar u het subsidiebedrag op wilt ontvangen.
- Bij woningisolatie, hoogrendementsglas, warmtepompen en zonneboilers vragen we u ook om een meldcode in te vullen.
Ook verklaart u in het digitale aanvraagformulier dat u aan de volgende eisen voldoet:
- De-minimissteun (staatssteun): hiermee bevestigt u dat de subsidieverlening niet leidt tot een overschrijding van het de-minimisplafond (€300.000 in de laatste 3 jaar).
- Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV): hiermee bevestigt u dat de subsidieaanvraag aan de eisen van de AGVV voldoet.
Als overheden subsidie geven aan bedrijven, kan dit de Europese concurrentieverhoudingen verstoren. Dat is ongunstig voor het handelsverkeer. Daarom heeft de Europese Commissie de de-minimisverordening aangenomen. Met deze verordening geeft de Europese Commissie aan dat weinig steun niet van invloed is op het handelsverkeer tussen landen van de EU. En dat daarmee de concurrentie niet is vervalst. Ook voor de SVOH geldt de de-minimisverordening. In het digitale subsidieaanvraagformulier staat deze verklaring al verwerkt.
Bekijk voor meer informatie op Vrijstellingsmogelijkheden onder ‘De-minimisverordening’.
Aanvragen van minder dan € 25.000
Voor subsidies voor energiebesparende maatregelen, duurzame warmteopties, onderhoud en maatwerkadvies die in totaal minder dan € 25.000 zijn, hanteren wij de de-minimisverordening.
Aanvragen van € 25.000 of meer
Vraagt u subsidie aan voor een duurzame warmteoptie en/of energiebesparende maatregel(en)? Dan hanteren wij de AGVV en de de-minimisverordening. Vraagt u subsidie aan voor onderhoudsmaatregelen? Dan is alleen de de-minimisverordening verplicht.
Voor subsidie voor de kosten van energiebesparende maatregelen, duurzame warmteopties en een maatwerkadvies geldt voor ‘Steun voor milieubescherming’ een vrijstelling van het verbod op staatssteun.
Bekijk voor meer informatie op Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV).
Aanvraagvolgorde
Subsidieaanvragen van minder dan € 25.000
Vraagt u voor minder dan € 25.000 subsidie aan? Dan vraagt u pas subsidie aan nadat u de duurzame maatregelen heeft uitgevoerd. Bij uw aanvraag deelt u de algemeen benodigde gegevens en u geeft de datum door waarop u startte met de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen.
Subsidieaanvragen van € 25.000 of meer
Vraagt u voor €25.000 of meer subsidie aan? Dan vraagt u de subsidie aan voordat u start met de verduurzamingswerkzaamheden.
Bij uw aanvraag deelt u de volgende gegevens:
- De verwachte begin- en einddatum van de uitvoering van de maatregelen.
- De ondertekende offertes met daarop de aantallen, oppervlakten en/of technische documentatie van uw uit te voeren duurzame maatregel(en).
Aanvragen op gebouwniveau
Bent u eigenaar van alle woningen in een gebouw, zonder Vereniging van Eigenaars (VvE) en wilt u dit gebouw verduurzamen? Dan kunt u de SVOH-subsidie op gebouwniveau aanvragen.
Indien u eigenaar-verhuurder bent binnen een gemengde VvE, met tenminste één koopwoning, dan kunt u subsidie aanvragen via de Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE).
Benodigde gegevens per duurzame maatregel
Afhankelijk van de duurzame maatregelen die u uitvoert, levert u nog extra documenten en gegevens bij ons aan. Bij een aanvraag van minder dan € 25.000, doet u dit bij uw subsidieaanvraag. Vraagt u aan voor €25.000 of meer? Dan levert u deze informatie aan na uitvoering van de maatregelen, bij het aanvragen van de vaststelling.
Voor alle energiebesparende maatregelen
U dient bij uw aanvraag ook de volgende informatie in:
- Betaalbewijzen en facturen van de energiebesparende maatregelen, met in ieder geval de volgende gegevens:
- Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
- Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bedrijf.
- Een omschrijving van de uitgevoerde maatregelen.
- Minimaal één foto per energiebesparende maatregel per woning. U neemt deze foto tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door het uitvoerende bedrijf. De foto toont de naam, merk, soort en dikte van het isolatiemateriaal, of het merk/type van het nieuwe ventilatiesysteem.
Voor isolatiemaatregelen
- Het merk, oppervlakte en de aangebrachte dikte van het isolatiemateriaal. Tip: vraag uw uitvoerder om dit op uw factuur te zetten.
- De meldcode van het isolatiemateriaal. Deze vindt u op de meldcodelijst isolatiematerialen.
Voor hoogrendementsglas
- Vraag uw uitvoerder om een factuur met daarop:
- De binnenwerkse maat van het glas en kozijn.
- Bij Triple glas: het merk, de Ug-waarde, de Uf-waarde en type van het nieuwe isolerende kozijn en bijbehorende glas.
- De totale binnenwerkse maat van glas- en deurisolatie van iedere geïsoleerde huurwoning, of een totaaloverzicht van de verschillende woningen in een gebouw.
- De meldcode van het glas. Deze vindt u op de meldcodelijst hoogrendementsglas.
U dient bij uw aanvraag ook de volgende informatie in:
- Betaalbewijzen en facturen van de duurzame warmteoptie, met de volgende gegevens:
- Het bedrag van de warmtepomp en/of zonneboiler.
- De datum van installatie.
- Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
- Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bedrijf.
- Een omschrijving van de uitgevoerde maatregelen.
- De meldcode van de warmtepomp en/of zonneboiler die u heeft gekocht. Deze vindt u op de meldcodelijst warmtepompen of op de meldcodelijst zonneboilers. Heeft uw apparaat (nog) geen meldcode? Dan levert u de productbeschrijving en technische documentatie van het product aan.
- Een omschrijving van de warmteoptie met het typenummer, de naam van het merk of de fabrikant.
U dient bij uw aanvraag ook de volgende informatie in:
- Betaalbewijzen en facturen van de onderhoudsmaatregelen. Hierop staan in ieder geval de volgende gegevens vermeld:
- Naam van de eigenaar en het adres van de huurwoning.
- Naam en KVK-nummer van het uitvoerende bouwbedrijf.
- Een onderbouwing van kozijnomvang in m2 op basis van de binnenwerkse maten.
- Het merk/type van de nieuwe vervangende ventilatiebox.
Minimaal één foto per onderhoudsmaatregel per woning. U neemt deze foto tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door het uitvoerende bedrijf. De foto toont het kozijn en het merk/type van de ventilatiebox.
Voor uw subsidieaanvraag voor het maatwerkdvies hebben we de volgende gegevens en verklaringen van u nodig:
- Betaalbewijs en factuur van het maatwerkadvies dat een EP-maatwerkadviseur uitvoerde.
- Naam, adres, KVK-nummer en certificaatnummer van uw EP-maatwerkadviseur, en de datum waarop de adviseur bij u is langs geweest voor het maatwerkadvies. Is uw adviseur geen certificaathouder? Dan geeft u de naam, adres, KVK-nummer en certificaatnummer door van de certificaathouder waarvoor de adviseur werkt.
- U verklaart dat u geen andere subsidie heeft aangevraagd of gekregen voor het maatwerkdvies waarvoor u de SVOH aanvraagt.
Aanvragen
U kunt de SVOH aanvragen van 1 april 2022 09:00 uur tot 31 december 2029 17:00 uur. Dit doet u online met een digitaal aanvraagformulier. Hiervoor gebruikt u onderstaande aanvraagknop. Bereid uw aanvraag goed voor en bekijk wat u nodig heeft om een aanvraag in te dienen.
Iemand anders machtigen
U kunt ook iemand machtigen om de aanvraag voor u te doen. U gebruikt hiervoor het webformulier Intermediair subsidies machtigen. Vul dit samen in met de persoon die u wilt machtigen. U hoeft dit formulier niet mee te sturen, maar u moet het wel bewaren. De gemachtigde kan daarna met zijn/haar eigen eHerkenning inloggen en de aanvraag voor u doen.
Na uw aanvraag
Na uw subsidieaanvraag sturen wij u een ontvangstbevestiging per e-mail. U ontvangt ons besluit uiterlijk binnen 13 weken na uw aanvraag.
U kunt de status van uw aanvraag volgen in de digitale omgeving waar u uw aanvraag ook heeft ingediend. Alle belangrijke berichten en mededelingen vindt u onder ‘Mijn aanvragen’. Denk bijvoorbeeld aan de beslissing op uw aanvraag, of een verzoek om aanvullende gegevens. U kunt inloggen via onderstaande knop.
Vaststelling aanvragen
Heeft u een subsidieaanvraag ingediend van € 25.000 of méér? En zijn de maatregelen waarvoor u subsidie heeft aangevraagd uitgevoerd en betaald? Dan kunt u vaststelling aanvragen. Hierdoor ontvangt u het subsidiebedrag.
U dient uiterlijk 24 maanden na ons verleningsbesluit een aanvraag in voor vaststelling. U ontvangt daarna binnen 13 weken onze beslissing hierover. Is uw vaststellingsaanvraag goedgekeurd? Dan laten wij weten hoeveel subsidie u van ons ontvangt. U ontvangt daarna binnen één week dit bedrag op uw bankrekening.
- Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening