Veelgestelde vragen - SSEB Retrofit
Dit zijn de antwoorden op de veelgestelde vragen over SSEB Retrofit.
Het is belangrijk dat de ombouw professioneel en veilig is. Ook moet blijken dat de ombouw genoeg resultaat oplevert en dat deze de uitstoot genoeg verlaagt. Daarom moet een gecertificeerd meetbedrijf de keuring uitvoeren. Is er bij een SCR-katalysator een typegoedkeuring beschikbaar? Dan is dit voldoende bewijs. U stuurt de typegoedkeuringsrapport dan al bij de aanvraag tot verlening mee.
Heeft u geen typegoedkeuringsrapport? Dan stuurt u een zogenaamde enkelstukskeuring mee bij de subsidievaststelling.
Het is toegestaan om de inbouw van een emissieloze aandrijving, SCR-katalysator of nieuwe mono-fuel of dual-fuel motor, of de ombouw van een Tier III-motor, in eigen beheer uit te voeren onder marktconforme tarieven.
Ja, die mag u beide indienen.
Ja, dat kan bij categorie D: ombouw naar een emissieloos bouwwerktuig of hulpfunctie met elektrische aandrijfmotor en loodvrije batterij. Het bouwvoertuig heeft dan ten minste milieuklasse euro VI of het bouwwerktuig ten minste milieuklasse fase V.
De verbrandingsmotor moet automatisch worden afgeschakeld als de elektromotor van de hulpfunctie wordt gebruikt en het batterijpakket moet met een stekker oplaadbaar zijn.
Veel machines kunnen naast SSEB-subsidie ook de Milieu Investeringsaftrek (MIA) aanvragen. In eerdere jaren trokken we dan voor de MIA-korting standaard 11,25% van de investeringskosten af in de SSEB-subsidie. Dit deden we om te voorkomen dat u meer dan de maximaal toegestane overheidssteun krijgt.
Uit een analyse is gebleken dat de kans dat deze kans erg klein is bij het subsidiepercentage voor kleine en middelgrote (mkb-)bedrijven en micro-ondernemingen (19%) en grote bedrijven (14%). Een uitzondering hierop is de (kleine) onderneming die in het hoogste tarief van de inkomstenbelasting valt. Bij een subsidiepercentage van 19% overschrijden deze kleine ondernemingen wel de maximale staatssteungrenzen als zij de SSEB combineren met MIA. Als we bij deze bedrijven 14% subsidie aanhouden, is dit risico veel kleiner.
U kunt in 2025 de kosten van maximaal één bijbehorend verwisselbaar batterijpakket meetellen in de netto investeringskosten als u een aanvraag doet voor Categorie D: ombouw naar een emissieloos bouwwerktuig met elektrische aandrijfmotor en loodvrije batterij.
Schaft u meer dan één bijbehorend verwisselbaar batterijpakket aan voor dit bouwwerktuig? Dan kunt u de overige verwisselbare batterijpakketten aanvragen onder laadinfra-code A2.7: mobiel batterijpakket vanaf 50 kWh voor off-grid stroomvoorziening op een bouwlocatie of behorend bij een bouwwerktuig
Ja, de verklaring vindt u hier.
Dan geeft u in het MIA-aanvraagformulier aan dat u ook SSEB aangevraagd heeft en vinkt u 'nog niet bekend' aan bij de vraag of de subsidie verleend is. U kunt de aanvraag wel indienen, maar houd er rekening mee dat wij uw MIA-aanvraag voor een bouwvoertuig kunnen afwijzen als u SSEB-subsidie krijgt. Dit staat in de SSEB-regeling (artikel 1.1, onderdeel c).
U mag, op het moment dat u een subsidieaanvraag indient, nog geen investeringsverplichting zijn aangegaan. Neem daarom in de overeenkomst een ontbindende of opschortende voorwaarde op. Dit betekent dat u in het koopcontract zet dat de koop alleen doorgaat als u subsidie krijgt van de SSEB. Dit is verplicht voor de SSEB-subsidie.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat