Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen (SFT)
Wil uw gemeente in korte tijd meer woningen ontwikkelen? Dan zijn flex- en transformatiewoningen vaak een goede oplossing. De Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen (SFT) helpt u om deze woningen te financieren. Vraag de SFT-uitkering aan voor uw gemeente.

Budget en aanvraagperiode
Voor wie?
De SFT steunt gemeenten flex- en transformatiewoningen te financieren en woningen toe te voegen aan een bestaand gebouw.
Bent u niet van een gemeente maar investeert u wel in flexwoningen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Regeling tegemoetkoming herplaatsing flexwoningen (RTHF).
Welke woningen?
U kunt SFT krijgen voor:
- Flexwoningen. Dit zijn woningen die verplaatsbaar zijn;
- Transformatiewoningen. Dit zijn bestaande gebouwen zonder woonfunctie die door aanpassingen wel een woonfunctie krijgen. U kunt bijvoorbeeld kantoren, winkels, scholen en ziekenhuizen veranderen in woningen;
- Woningen toevoegen aan een bestaand gebouw. U kunt een verdieping toevoegen (optoppen) of op een andere manier een bestaand gebouw met woningen uitbreiden. Er komen nieuwe vierkante meters bij. Woningen splitsen valt hier dus niet onder.
Voorwaarden
U komt in aanmerking voor SFT als de woningen die u ontwikkelt voldoen aan deze voorwaarden:
- Uw gemeente houdt ze minstens 10 jaar vrij voor sociale huur.
- De huurder krijgt zelf een schriftelijk huurcontract van de verhuurder.
- Uw gemeente bouwt nieuwe flexwoningen, of u transformeert bijvoorbeeld kantoorruimten of zorgvastgoed naar sociale woonruimten. U kunt ook aanvragen voor woningen die worden toegevoegd aan een bestaand gebouw.
- De woningen dragen aantoonbaar bij aan de woonvoorraad voor ontheemde Oekraïners en statushouders. Uw gemeente reserveert 30% van de geplande sociale huurwoningen in het project voor deze doelgroep (of hetzelfde aantal in andere projecten binnen uw gemeente) voor minimaal 10 jaar;
- De woningen zijn onderdeel van hetzelfde projectgebied;
- Uit de begroting voor de woningen die u ontwikkelt, blijkt aantoonbaar een financieel tekort.
Daarnaast voldoet u aan de volgende voorwaarden:
- U ontvangt geen andere specifieke uitkeringen voor hetzelfde project. Let op: er gelden uitzonderingen voor de financiële herplaatsingsgarantie en subsidies die het ministerie van Justitie en Veiligheid verleent voor ontheemden.
- De bouw of transformatie is nog niet gestart op de dag dat u SFT aanvraagt. Een uitzondering is een bouw- of transformatieproject dat is gestart tussen 1 september 2024 en 1 februari 2025.
- U start met de bouw of transformatie binnen 18 maanden vanaf de besluitdatum.
- U levert het project binnen een redelijke termijn op en geeft binnen die periode het hele bedrag uit.
Uw aanvraag voorbereiden
Om aan te vragen logt u in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. Heeft u dit nog niet? Vraag dit dan op tijd aan op de website van eHerkenning. Het kan een paar dagen duren voor u uw herkenningsmiddel heeft. Meer informatie vindt u op de pagina Machtigingen.
U als gemeente bent de aanvrager. Bij de uitvoering mag u samenwerken met bijvoorbeeld woningcorporaties, bedrijven of organisaties. Als gemeente moet u zelf opletten dat u voldoet aan de staatssteunregels. Per aanvraag vult u één project in. U kunt meerdere aanvragen indienen.
Hoe beoordelen wij de aanvraag?
We nemen alleen volledige aanvragen in behandeling. De beoordeling is op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen. Raakt het budget overtekend? Dan bepalen we met een loting voor welke aanvragen budget is. Alleen aanvragen die op de datum van overtekening volledig zijn ingediend, doen mee aan de loting.
Webinar 2025
Op 4 maart 2025 organiseerden wij een webinar over de wijzigingen in de SFT en het aanvraagproces. Hieronder kijkt u het webinar terug, en downloadet u antwoord op de vragen die er gesteld zijn.
Verzamel informatie voor uw aanvraag
Stuur de volgende bijlagen mee bij uw aanvraag:
- KVK-nummer en NAW-gegevens van uw gemeente (de aanvrager)
- contactgegevens van de 1e en 2e contactpersoon
- IBAN (rekeningnummer) op naam van uw gemeente. U hoeft hiervoor niets in te leveren, we controleren de tenaamstelling automatisch
- projectnaam
- beschrijving van uw project en de locatie
- overzicht van processtappen die u al hebt genomen en nog gaat nemen
- verantwoording dat het project voldoet aan de voorwaarden
- uitgebreide planning van het project, inclusief de startdatum van de bouw en de geplande oplevering
- lijst met de hoeveelheid wooneenheden per doelgroep en per type woonruimte
- projectbegroting
- toelichting op de projectbegroting
- intentieverklaring, ondertekend door uw gemeente, investeerders en eventuele gebouweigenaren
- btw die u wilt terugvragen bij het btw-compensatiefonds
Aanvragen
U vraagt SFT aan vanaf maandag 3 februari 2025, 09:00 uur, tot en met donderdag 31 december 2025, 12:00 uur. U logt in met minimaal eHerkenning niveau 3.
Na uw aanvraag
De minister besluit binnen 8 weken nadat uw (volledige) aanvraag binnenkomt of u de uitkering krijgt. Verlenging met nog eens 8 weken is mogelijk. U ontvangt 100% van de uitkering als voorschot nadat de bouw start.
Wat verwachten wij van u?
- U meldt via Mijn RVO wanneer de bouw start. Hiervoor heeft u 18 maanden vanaf de besluitdatum. Loopt de start van de bouw vertraging op? Via Mijn RVO vraagt u maximaal 6 maanden uitstel aan.
- U levert het project op en besteedt de volledige uitkering binnen een redelijke termijn na het besluit.
- Loopt het project na de start van de bouw vertraging op? Via Mijn RVO vraagt u uitstel aan.
In het besluit staat ook hoe u verantwoording aflegt over de besteding en hoe u aantoont dat het project is uitgevoerd. Deze jaarlijkse verantwoording verloopt via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente kan u meer vertellen. Lees meer over SiSa op Rijksoverheid.nl.
Geef wijzigingen door
U moet het laten weten als er belangrijke wijzigingen zijn ten opzichte van uw aanvraag. Voorbeelden van wijzigingen zijn:
- u realiseert een ander aantal woonruimten;
- u haalt de mijlpalen uit het aanvraagformulier niet.
De aanvraag kunt u zelf wijzigen totdat deze in behandeling is genomen. Daarna geeft u uw wijzigingen door in Mijn RVO.
Hiervoor heeft u minimaal eHerkenning niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.
Resultaten SFT
Jaar | Aantal toegekende aanvragen | Aantal gemeenten | Totaal toegekend bedrag | Totaal aantal woonruimten |
2023 | 34 | 22 | € 20.613.209 | 2.643 |
2024 | 28 | 20 | € 14.503.200 | 1.868 |
Vragen?
Heeft u een vraag over de SFT, over een aanvraag, of over een specifiek project? Stuur een e-mail naar sft@rvo.nl.
Meer weten?
- Staatscourantpublicatie 30 januari 2025: bekendmaking 3e openstelling en budget
- Staatscourantpublicatie 12 maart 2024: bekendmaking 2e openstelling en budget
- Staatscourantpublicatie 13 november 2023: bekendmaking openstelling en budget
- Staatscourantpublicatie 29 september 2023: bekendmaking van de voorwaarden
- Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening