Samenwerking Integrale Gebiedsontwikkeling (SIG) Uitvoering 2025
Werkt u in een samenwerkingsverband voor het uitvoeren van een integraal gebiedsplan? Dan kunt u subsidie krijgen.
Wilt u samenwerken voor integrale gebiedsontwikkeling? Maar heeft u nog geen samenwerkingsverband gevormd of een gebiedsplan opgesteld? U kunt daarvoor subsidie aanvragen op Samenwerking Integrale Gebiedsontwikkeling (SIG) Voorbereiding 2025.
Voor wie?
Deze subsidie is voor samenwerkingsverbanden die werken aan integrale gebiedsontwikkeling. Hierbij voert u een integraal gebiedsplan uit om de uitdagingen in een bepaald gebied aan te pakken. U heeft al een samenwerkingsverband gevormd en een gebiedsplan opgesteld. U kunt alleen subsidie krijgen voor activiteiten die nieuw zijn voor uw samenwerkingsverband.
Samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband bestaat in Flevoland en Utrecht uit minimaal 3 landbouwers. In Noord-Holland en Zeeland bestaat het uit minimaal 2 deelnemers, waarvan tenminste 1 landbouwer en 1 andere deelnemer.
Andere deelnemers van een samenwerkingsverband zijn bijvoorbeeld:
- grondeigenaren
- grondgebruikers
- landbouworganisaties
- natuur- en landschapsorganisaties
- provincies
- waterschappen
- gemeenten
- overige natuurlijke- of rechtspersonen
Is kennisoverdracht ook onderdeel van het gebiedsplan? Dan moet er ook een kennisaanbieder deelnemen aan het samenwerkingsverband.
Openstelling provincie Overijssel uitgesteld
Overijssel stelt de openstelling van de subsidie uit. Dit komt door recente uitspraken van de rechter over intern en extern salderen. Hierdoor kunnen veel vergunningen nu niet worden verleend. De subsidie opent waarschijnlijk in 2026. Meer informatie vindt u op de website van de provincie Overijssel.
Aanvraagperiode en budget
Provincie | Aanvraagperiode | Budget | Minimale en maximale subsidie |
---|---|---|---|
Flevoland | 19 februari 2025, 09:00 uur tot en met 24 april 2025, 17:00 uur | € 7.491.339 | Minimaal € 125.000 tot maximaal € 1.000.000 |
Noord-Holland | 19 februari 2025, 09:00 uur tot en met 30 april 2025, 17:00 uur | € 4.456.000 | Minimaal € 125.000 tot maximaal € 2.000.000 |
Utrecht | 19 februari 2025, 09:00 uur tot en met 30 mei 2025, 17:00 uur | € 5.340.000 | Minimaal € 125.000 tot maximaal € 5.340.000 |
Zeeland | 19 februari 2025, 09:00 uur tot en met 30 april 2025, 17:00 uur | € 5.000.000 | Minimaal € 125.000 tot maximaal € 5.000.000 |
Hoeveel subsidie krijgt u?
De hoogte van de subsidie is:
- 40% voor productieve investeringen
- 100% voor niet-productieve investeringen op landbouwbedrijven die niet gericht zijn op het watersysteem
- 70% voor niet-productieve investeringen op landbouwbedrijven, die gericht zijn op het watersysteem
- 70% voor niet-productieve investeringen op niet-landbouwbedrijven, die alleen bijdragen aan waterkwantiteit
- 100% van niet-productieve investeringen niet-landbouwbedrijven die niet alleen bijdragen aan waterkwantiteit
- 80% voor kennisoverdrachtsactiviteiten
- 100% voor voorbereiding en uitvoering van ruilverkaveling
- 100% voor het ontwikkelen en beproeven van innovaties
- 100% voor draagvlakontwikkeling en samenwerkingsactiviteiten
De 25%-eis
De begroting bestaat voor het grootste deel uit investeringen. De subsidie voor de kosten van de bovenste 5 onderdelen is minimaal 75% van de totale verstrekte subsidie. De subsidie voor de kosten van de laatste 4 onderdelen mag maximaal 25% van de totale subsidie zijn.
U vindt hieronder een rekenvoorbeeld. U ziet hierin het effect van de 25%-eis. De subsidie voor de kosten van f tot en met i is maximaal 25% van de totale subsidie. In het rekenvoorbeeld krijgt de aanvrager maximaal € 200.000. In dit rekenvoorbeeld is geen rekening gehouden met het maximumbedrag aan grondkosten en bijdrage in natura of het maximum subsidiebedrag van de regeling.
Voor welke kosten krijgt u subsidie?
U kunt voor verschillende kosten subsidie krijgen. Dit zijn de subsidiabele kosten. U krijgt subsidie voor arbeidskosten en overige kosten. Arbeidskosten bestaan uit loonkosten en eigen arbeid. Bent u een kennisinstelling? Dan kunt u ook gebruikmaken van de integrale kostensystematiek (IKS).
Overige kosten bestaan uit kosten derden, grondkosten, afschrijvingskosten en bijdrage in natura. Kunt u btw niet verrekenen? Dan kunt u daar ook subsidie voor krijgen.
Eigen arbeid
Eigen arbeid valt onder onbetaalde arbeid. Bijvoorbeeld wanneer zelfstandigen het werk uitvoeren, zoals een zzp’er of een eenmanszaak. Of wanneer maten/vennoten van een maatschap of vof het werk uitvoeren. Alleen de deelnemers van het samenwerkingsverband kunnen subsidie krijgen voor eigen arbeid. Voor eigen arbeid gebruikt u een vast uurtarief van € 50.
Bijdrage in natura
Binnen deze subsidieregeling zijn overige bijdragen in natura subsidiabel. Denk aan de inbreng van goederen en diensten, waar geen facturen of betaalbewijzen voor zijn. Het verleende subsidiebedrag mag niet meer zijn dan het totale bedrag aan subsidiabele kosten min de bijdrage in natura. Vrijwilligersuren zijn niet subsidiabel.
Grondkosten
Grondkosten zijn subsidiabel tot maximaal 10% van de totale subsidiabele kosten. De uitzondering is de aankoop van land voor milieubehoud en het behoud van koolstofrijke bodems. U kunt hiervoor maximaal 30% van de totale subsidiabele kosten krijgen.
De subsidie in stappen
In deze infographic ziet u hoe het aanvragen gaat voor deze subsidie. Verderop deze pagina leest u meer over alle onderwerpen die in de infographic staan.
Voorwaarden
U kunt deze subsidie aanvragen als u als samenwerkingsverband een gebiedsplan hebt opgesteld en de activiteiten voor integrale gebiedsontwikkeling wil gaan uitvoeren.
Een gebiedsplan bestaat in ieder geval uit één van deze activiteiten:
- productieve investeringen
- niet-productieve investeringen op landbouwbedrijven
- niet-productieve investeringen op niet-landbouwbedrijven
- bijeenkomsten voor kennisoverdracht
- voorbereiding en uitvoering van ruilverkaveling
- ontwikkelen en uitproberen van innovaties
- draagvlakontwikkeling of samenwerkingsactiviteiten in het gebied
Daarnaast houdt u zich aan de maximale projectperiode. Dit betekent dat u de activiteiten waarvoor u subsidie krijgt uiterlijk op deze data afrondt:
Provincie | Projectperiode |
---|---|
Flevoland | 30 juni 2028 |
Noord-Holland | 31 december 2028 |
Utrecht | 30 juni 2028 |
Zeeland | 30 juni 2028 |
Uw aanvraag voorbereiden
Met uw aanvraag stuurt u onderstaande verplichte bijlagen mee:
- projectplan
- begroting
- onderbouwing van begroting
- financieringsplan
- integraal gebiedsplan
- samenwerkingsovereenkomst
U gebruikt onze formats voor het projectplan, de begroting, het financieringsplan, het integrale gebiedsplan, de samenwerkingsovereenkomst en de mkb-verklaring. In het format projectplan vindt u een overzicht van alle bijlagen. Alleen als de bijlagen compleet zijn, kunnen we uw aanvraag beoordelen.
Aanvragen
U kunt de subsidie Samenwerking Integrale Gebiedsontwikkeling aanvragen. U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2 met machtiging RVO diensten op niveau 2 nodig.
Na uw aanvraag
Hebben we uw aanvraag voor subsidie compleet binnengekregen? Dan beoordelen we deze en ontvangt u onze beslissing binnen 22 weken na de sluitingsdatum. Een commissie beoordeelt alle aanvragen. Hieruit komt een rangschikking. De aanvragen met de meeste punten krijgen als eerste subsidie.
Nadat u uw aanvraag heeft gedaan, kunt u starten met de uitvoering van uw project. Als u begint voordat u de beslisbrief heeft, is dit op eigen risico. U krijgt alleen subsidie als we uw aanvraag goedkeuren. Tijdens de uitvoering houdt u zich aan de voorwaarden van de subsidie die in uw beslisbrief staan.
Wat u regelt na uw aanvraag
Wilt u een betaalverzoek doen, de voortgang van uw project doorgeven of uw aanvraag vaststellen? U gaat naar Mijn RVO via de knop Uw aanvraag beheren.
Keuren we uw aanvraag goed? Dan ontvangt u automatisch een voorschot van 50% van het subsidiebedrag.
Geef wijzigingen zo snel mogelijk aan ons door. U geeft een wijziging door voordat u deze uitvoert. Voert u een wijziging door voordat we deze hebben goedgekeurd? Dan doet u dit op eigen risico.
Een wijziging geeft u door met het Formulier melding voor projecten NSP Plattelandsinterventies. Stuur het ingevulde formulier naar plattelandsinterventies@rvo.nl. Vermeld in het onderwerp van de mail tenminste uw aanvraagnummer (11-cijferige code). Deze staat in de beslisbrief.
Is uw subsidieaanvraag goedgekeurd? En ontvangt u steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO)? Dan gelden er communicatieverplichtingen voor uw activiteiten. Het gaat dan om activiteiten waarover u informatie publiceert, voorlichting geeft of communiceert. Hieronder valt ook uw website en/of sociale media.
Bij de uitvoering van uw project gelden deze communicatieverplichtingen van de Europese Unie (EU):
- U laat het EU-logo zien dat voldoet aan de voorschriften van de Europese Commissie.
- U meldt dat u steun uit het ELFPO heeft ontvangen. U gebruikt hiervoor de tekst Medegefinancierd door de Europese Unie.
- U beschrijft het project.
- U laat het logo van de provincie zien.
Plaquette of digitaal beeldscherm
Ontvangt u minstens € 50.000 subsidie? Dan plaatst u tijdens de uitvoering van uw activiteiten een plaquette of digitaal beeldscherm. Dit moet voldoen aan de communicatieverplichtingen. Het affiche of digitaal beeldscherm is voor het publiek duidelijk te zien.
Permanente (duurzaam) plaat of bord
Ontvangt u minstens € 500.000 subsidie? En heeft uw project te maken met infrastructuur of bouwwerkzaamheden? Dan plaatst u vanaf de start van de uitvoering een permanente plaat of bord dat voldoet aan de communicatieverplichtingen. De plaat of het bord is voor publiek duidelijk te zien. U doet dit tot 5 jaar na de datum van uw beslisbrief op de vaststelling.
In de beslisbrief op uw subsidieaanvraag staat of en wanneer u een voortgangsverslag moet opsturen. Duurt uw project langer dan één jaar? Dan stuurt u sowieso een voortgangsverslag mee. Hiermee laat u ons weten hoe het gaat met uw project. U gebruikt hiervoor ons format.
Wilt u, los van een deelbetaling, een voortgangsverslag aanleveren? Dan stuurt u het ingevulde formulier naar plattelandsinterventies@rvo.nl. Vermeld in het onderwerp van de mail tenminste uw aanvraagnummer (11-cijferige code). Deze staat in de beslisbrief.
Een aanvraag tot deelbetaling en vaststelling noemen we een betaalverzoek.
U kunt soms een tussentijdse betaling aanvragen. Dit kan voor de kosten die u heeft gemaakt of de deelprestaties die u heeft behaald. Dit noemen we een deelbetaling. Een deelbetaling is minimaal 25% van het verleende subsidiebedrag of minstens € 50.000 aan subsidie. De deelbetalingen samen met het voorschot zijn nooit meer dan 90% van het verleende subsidiebedrag. We reageren binnen 13 weken op uw betaalverzoek.
Hieronder ziet u hoe vaak u een deelbetaling aan kunt vragen:
Provincie | Deelbetaling |
---|---|
Flevoland | Maximaal 1 keer per jaar |
Noord-Holland | Maximaal 2 keer per jaar |
Utrecht | Maximaal 1 keer per jaar |
Zeeland | Maximaal 1 keer per jaar |
U verantwoordt het subsidiebedrag dat u ontvangt op basis van werkelijke kosten.
U vult het format begroting en betaalverzoeken in en voegt die toe bij een betaalverzoek. U gebruikt hiervoor het format begroting en betaalverzoeken dat u met de subsidieaanvraag heeft meegestuurd. In dit format geeft u aan welke kosten u declareert bij een betaalverzoek.
Heeft u subsidie gekregen voor arbeidskosten? Dan gebruikt u het format urenregistratie en voegt u die toe bij een betaalverzoek.
Overige bijlagen
Soms moet u deze documenten ook meesturen met een betaalverzoek:
- bewijsstukken die de gedeclareerde arbeidskosten onderbouwen, zoals loonstroken
- facturen en betaalwijzen voor gedeclareerde kosten van derden
- bewijsstukken van communicatie- en publicatieactiviteiten
- bewijsstukken voor extra voorwaarden, zoals een vergunning
- aanbestedingsdocumenten
Formats voor bijlagen
Is er een aanbestedingsplicht binnen uw project? We controleren de aanbesteding per opdracht.
Voor het aanleveren van aanbestedingsdocumenten kunt u van een digitale omgeving gebruikmaken. Hier kunt u op een gestructureerde manier de documenten uploaden. Een digitale omgeving voor uw project vraagt u aan via plattelandsinterventies@rvo.nl. Vermeld in het onderwerp van de mail tenminste uw aanvraagnummer (11-cijferige code). Deze staat in de beslisbrief.
Wilt u weten welke aanbestedingsdocumenten u moet aanleveren? Zie de Handleiding aanleveren aanbestedingsdocumenten. Hierin staan ook tips voor de naamgeving van documenten.
Heeft u de activiteiten waarvoor u subsidie krijgt afgerond? Dan doet u de eindverantwoording van uw project. Gebruik hiervoor het Format inhoudelijk en financieel eindverslag.
Bij de vaststelling kunt u de (resterende) kosten declareren. En u verantwoordt dat de deelprestaties of meetbare resultaten zijn behaald. De vaststelling is dan ook een betaalverzoek.
Ook laat u zien dat u voldoet aan de voorwaarden in de beslisbrief op uw subsidieaanvraag en/of overige beslisbrieven. We beoordelen of u hieraan voldoet. Ook berekenen we het definitieve subsidiebedrag. Voldoet u niet (helemaal) aan de voorwaarden? Dan kunnen we het subsidiebedrag lager vaststellen. We reageren binnen 13 weken op uw aanvraag voor vaststelling.
In de beslissing op uw vaststellingsaanvraag leest u het definitieve subsidiebedrag. Heeft u dit bedrag nog niet helemaal ontvangen? Dan betalen we na de vaststellingsbrief de rest van uw subsidie aan u uit. Is het definitieve subsidiebedrag lager dan de subsidie die u al heeft ontvangen via een voorschot en eventuele deelbetalingen? Dan betaalt u het verschil terug.
Wetten en regels
In de publicaties van het provinciaal blad staan de wetten en regels die horen bij deze subsidie:
Meer informatie vindt u op de website van de provincies:
- Provincie Flevoland
- Provincie Noord-Holland
- Provincie Utrecht
- Provincie Zeeland