Bijna open voor aanvragen

Regeling huisvesting aandachtsgroepen (RHA)

Laatst gecontroleerd op:
28 juni 2024
Gepubliceerd op:
22 september 2021

Als gemeente zorgt u dat er genoeg woonruimte is voor mensen die dat nodig hebben. U vraagt de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen (RHA) aan voor financiële hulp om meer passende woonruimte beschikbaar te maken. In 2024 is de RHA bestemd voor uitwonende studenten.

Budget

Startdatum:
maandag 26 augustus 2024
09:00
Einddatum:
vrijdag 4 oktober 2024
17:00
maximaal € 3.000.000 per gemeente
Totaal budget:
€ 20.000.000
Aanvullende informatie:
Per woonruimte is er maximaal € 8.500 beschikbaar.

RHA in 2024: gericht op studentenhuisvesting

Voor de openstelling van de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen in 2024 zijn de doelgroepen gewijzigd. U kunt als gemeente alleen een bijdrage vragen voor de doelgroep 'uitwonende studenten'. Heeft u eerder een aanvraag gedaan en is deze toegekend? Dan blijven de voorwaarden van toen gelden.

Voor wie?

De RHA is bedoeld voor gemeenten die woonruimte willen financieren voor aandachtsgroepen. In 2024 zijn dat alleen uitwonende studenten. 

Informatie 2023 en eerder

In 2023 en daarvoor vielen er ook andere aandachtsgroepen onder de RHA. Onderstaande informatie is nog steeds belangrijk voor aanvragen van 2023 en eerder.

Voorwaarden

Met deze uitkering realiseert u als gemeente woonruimten:

  • Met een redelijke huurprijs die niet hoger is dan de aftoppingsgrenzen. En waarbij de huurprijs niet sneller stijgt dan het maximale huurverhogingspercentage (zie artikel 1 van de regeling).
  • Waarbij de huurder zelf een schriftelijk huurcontract krijgt van de verhuurder.
  • Die nieuw gebouwd zijn, of die worden omgebouwd van bijvoorbeeld kantoorruimte of zorgvastgoed.

Met deze regeling krijgt u geen uitkering voor verblijfsruimten of het om- of verbouwen van bestaande woningen.

Andere voorwaarden zijn:

  • U begint de bouw of transformatie binnen 2 jaar nadat u de uitkering krijgt.
  • U bent binnen 5 jaar na de verleningsdatum klaar. Daarna zijn de woningen waarvoor u de uitkering krijgt minstens 10 jaar bestemd voor de aandachtsgroepen.
  • Als u vooraf toestemming vraagt met een wijzigingsverzoek (zie hieronder bij Na uw aanvraag) mag u in die 10 jaar een flexwoning verplaatsen binnen de gemeente, of een andere aandachtsgroep of ontheemden uit Oekraïne huisvesten in de woning. 

Daarnaast gelden er een aantal specifieke voorwaarden voor:

Rangschikking van de aanvragen

We rangschikken de ingediende aanvragen op basis van voorrangscriteria. Er zijn 3 categorieën ter rangschikking van de aanvragen:

  • categorie A: een aanvraag met uitsluitend onzelfstandige woonruimten voor studentenhuisvesting;
  • categorie B: een aanvraag met onzelfstandige en zelfstandige woonruimten voor studentenhuisvesting waarvan ten minste 25% van de woonruimten uit onzelfstandige woonruimten bestaat;
  • categorie C: een aanvraag met minder dan 25% onzelfstandige woonruimten voor studenten.

Als 1e komen categorie A-aanvragen in aanmerking. Resteert hierna voldoende budget, dan komen aanvragen uit categorie B in aanmerking. Is er ook na die aanvragen voldoende budget? Dan is dat bestemd voor categorie C.

Is er onvoldoende budget bij verdeling in een van deze categorieën? Dan bepalen we via loting voor welke aanvragen budget is. 

Bereid uw aanvraag voor

Om aan te vragen logt u in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. Heeft u dit nog niet? Vraag dit dan op tijd aan op de website van eHerkenning. Het kan een paar dagen duren voor u uw herkenningsmiddel heeft. Meer informatie vindt u op de pagina Hulp bij inloggen

Als gemeente bent u de aanvrager. Bij de uitvoering mag u samenwerken met bijvoorbeeld woningcorporaties, bedrijven of organisaties en hen geld betalen. U moet als gemeente zelf opletten dat u aan de staatssteunregels voldoet. U kunt meerdere aanvragen indienen. Per aanvraag mag u maar één project invullen.

Uw aanvraag voor de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen bevat:

  • KVK-nummer en NAW-gegevens van de aanvrager;
  • contactpersoon en contactgegevens van de 1e en 2e aanvrager;
  • IBAN (rekeningnummer) op naam van de aanvrager. U hoeft hiervoor niets in te leveren, we controleren de tenaamstelling automatisch;
  • projectnaam;
  • projectomschrijving waarin u de locatie definieert en onder andere het huidige en toekomstige gebruik van het projectgebied omschrijft;
  • start- en einddatum van het project;
  • een overzicht van de aantallen te realiseren woonruimten, waarbij u aangeeft of het zelfstandige of onzelfstandige woonruimten betreffen;
  • een uitsplitsing naar aantal permanente en aantal flexibele woonruimten;
  • een beschrijving van de te nemen processtappen om tot realisatie te komen;
  • een beschrijving en onderbouwing van de mijlpalen in het project en hoe deze behaald worden;
  • een beschrijving van de afspraken van de gemeente over betaalbaarheid, behoud voor uitwonende studenten en aanbod van zorg en ondersteuning;
  • een beschrijving van de risico’s in de planvorming, juridische risico’s, draagvlak in de omgeving en afspraken met de markt en corporaties;
  • de btw die u terug wilt vragen bij het BTW-compensatiefonds.

We maken bij uw aanvraag verschil tussen kleine projecten (99 woningen of minder) en grotere projecten (100 woningen of meer). Afhankelijk van de grootte van het project gebruikt u een begrotingsformat en levert u een van de aanvraagformulieren in.

Let op: er komen binnenkort nieuwe aanvraagformulieren en een nieuw RHA begrotingsformat op deze pagina.

RHA aanvragen voor 99 woningen of minder

Om de RHA aan te vragen voor een klein project dat 99 woningen of minder zal realiseren, is een begroting niet verplicht. Wel omschrijft u de kosten en opbrengsten. Binnenkort kunt u het aanvraagformulier hieronder downloaden. 

RHA aanvragen voor 100 woningen of meer

Om de RHA aan te vragen voor een groter project dat 100 woningen of meer zal realiseren, moet u een begroting maken. Hierbij geeft u een toelichting op de opgevoerde kosten- en opbrengstenposten. Binnenkort kunt u het begrotingsformat en aanvraagformulier hieronder downloaden. 

Na uw aanvraag

De minister besluit binnen 8 weken na het sluiten van de termijn om een aanvraag in te dienen of u de uitkering krijgt. Verlenging met nog eens 8 weken is mogelijk. U ontvangt 100% van het bedrag als voorschot.

In het besluit staat ook hoe u verantwoording aflegt over de besteding en aantoont dat het project is uitgevoerd. Deze jaarlijkse verantwoording verloopt via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente kan u meer vertellen.

Meer informatie over SiSa van de Rijksoverheid.

Geef wijzigingen door

U moet het laten weten als er belangrijke wijzigingen zijn ten opzichte van uw aanvraag. Voorbeelden van wijzigingen zijn:

  •  veranderingen in de activiteiten waarvoor u de uitkering krijgt, bijvoorbeeld omdat het oorspronkelijke voorstel niet door kan gaan en u een ander project wilt voorstellen;
  • u realiseert een ander aantal woonruimten;
  • u haalt de mijlpalen uit het aanvraagformulier niet.

De aanvraag kunt u zelf wijzigen totdat deze in behandeling is genomen. Daarna geeft u uw wijzigingen (ook voor eerdere aanvragen) door via de knop 'Beheer uw aanvraag'.

Hiervoor heeft u minimaal eHerkenning niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.

Hoeveel heeft de RHA bijgedragen?

Resultaten RHA
  RHA 2021 RHA 2022 RHA 2023
Totale bijdrage RHA  € 35,4 miljoen  € 52,1 miljoen € 34,7 miljoen
Totaal aantal gemeenten 84 76 66
Totaal aantal projecten 124 107 97
Totaal aantal te realiseren woonruimtes 8086 7725 4365
In opdracht van:
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bent u tevreden over deze pagina?