Open voor aanvragen

Promotie en matchmaking PIB

Laatst gecontroleerd op:
28 december 2023
Gepubliceerd op:
22 december 2015

Promotie en matchmaking is een van de modules van PIB. Het gaat hierbij om de volgende activiteiten.

Budget

Totaal budget:
€ 4.200.000

Positionering Nederland

Een PIB is een publiek-private samenwerking. De activiteit vindt plaats namens Nederland en sluit daarmee aan bij de Nederlandse (NL) positionering. In 2019 hebben alle publieke en private partijen zich als partner verbonden aan deze positionering van Nederland. Zo werken wij samen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen: 'Solving global challenges together'. Daar hoort een sterke huisstijl bij, die past bij de Nederlandse kernwaarden: open, inventief en inclusief.

Door de PIB-activiteiten namens Nederland te presenteren, kunnen we de NL Branding huisstijl gebruiken. Zo zetten we het cluster professioneel en stevig op de kaart in het doelland. Voorbeelden hiervan zijn:

  • flyers;
  • brochures;
  • ontwerp van een beursstand;
  • website;
  • promotiefilm.
Bekijk een mooi voorbeeld van een promotiefilm (namens Nederland) over het PIB-cluster Recirc op YouTube.

Hoe werkt het?

Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan wijst RVO een NL Branding-adviseur toe aan het cluster. Tijdens een positioneringssessie bepaalt de adviseur samen met het cluster hoe zij zich gaat presenteren en positioneren in het buitenland. Hieruit volgen een communicatiestrategie en -middelen in NL Branding-stijl.

Het is belangrijk dat het PIB-cluster één boodschap uitdraagt bij het betreden van een buitenlandse markt. Door deze boodschap aan te laten sluiten bij de Nederlandse positionering, zorgt zij voor een sterkere concurrentiepositie. Het cluster is daarmee het boegbeeld van Nederland. Dit werkt door in het succes van de PIB in het doelland en de positie van de deelnemende bedrijven in Nederland zelf.

Handelsmissies en beurzen

Missies en beurzen kunnen onderdeel zijn van een PIB-activiteit. Hieraan nemen minimaal 4 deelnemers uit het cluster van bedrijven deel.

Een uitgaande missie bestaat vaak uit een workshop of seminar, een bedrijfsbezoek, een netwerkevenement of matchmaking. Tijdens een beursdeelname worden soms ook seminars of netwerkevenementen georganiseerd.

Bezoeken en bijeenkomsten

U kunt er ook voor kiezen om met het cluster deel te nemen aan een seminar of workshop. Ook kunt u een bezoek brengen aan een lokale overheid of op bedrijfsbezoek. Het buitenlandnetwerk organiseert deze kleinschalige bijeenkomsten meestal. 

Inkomende missies

RVO organiseert regelmatig inkomende missies, waaraan uw cluster kan deelnemen. Hieronder leest u meer over de verschillende missies.

  1. High Potentials-programma:
    Dit is een inkomend bezoek van veelbelovende jonge personen (27-35). Zij werken bij de overheid, in de politiek, in bedrijven, ngo's, onderwijs en wetenschap. De ambitie van het programma is om de Nederlandse kennis en technologie aan de deelnemers te presenteren.
  2. Influentials Programme:
    RVO nodigt 2 tot 10 personen uit een bepaald land uit. Dit kunnen politici, wetenschappers, ambtenaren, journalisten, zakenmensen zijn of een mix daarvan. Zij krijgen een programma op maat aangeboden op een gebied waarop Nederland zich wil onderscheiden. Bijvoorbeeld fietsinfrastructuur.
  3. Journalistenprogramma:
    RVO verzorgt een volledige persreis voor journalisten. Zij ontmoeten de Nederlandse bedrijven uit de sector. Dit zorgt vaak voor positieve publiciteit. Dit programma vindt meestal 2 weken voor een staatsbezoek of strategische missie plaats. Zo kunnen de journalisten zich inwerken in de thema’s van het bezoek of de missie.

Vragen over Partners for International Business? 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?