Innovatiekrediet: Aanvraagproces
U wilt krediet aanvragen voor de ontwikkeling van een veelbelovende en uitdagende innovatie met een uitstekend marktperspectief. Lees meer over het aanvraagproces.
Uw aanvraag voorbereiden
Bereid u goed voor op uw aanvraag voor een Innovatiekrediet. Lees de voorwaarden voor Innovatiekrediet, en vul vrijblijvend de Quick Scan in.
Het aanvraagproces in stappen
Van aanvraag tot besluit
Nadat u een aanvraag heeft ingediend, bekijken de adviseurs of uw aanvraag compleet is. Is dat het geval? Dan analyseren de adviseurs de aangeleverde stukken. Ook plannen zij een intake in. Meestal vindt de intake 2 of 3 weken plaats na het indienen van een complete aanvraag. Dit hangt samen met de beschikbaarheid van alle betrokkenen.
Tijdens het intakegesprek stellen de adviseurs verdiepende vragen. Deze vragen kunnen ertoe leiden dat u extra informatie moet aanleveren. Of dat u de vragen moet verwerken in de aangeleverde stukken (zoals het financieel-, business- of projectplan). Meestal duurt het aanleveren van de verdieping 4 weken.
Nadat de adviseurs de eventuele verdieping hebben ontvangen, plannen zij een managementoverleg in bij uw onderneming. Tijdens dit overleg krijgen de adviseurs een beter beeld van het management en de onderneming. Ook is er de mogelijkheid om nog vragen stellen over uw aanvraag. Meestal vindt het managementoverleg 2 tot 3 weken plaats na het aanleveren van de verdieping plaats. Alle betrokkenen (zoals de adviseurs, uw management en overige betrokkenen bij de aanvraag) kunnen dan bij het overleg aanwezig zijn.
Na het managementoverleg, schrijven de adviseurs een advies aan de programmacoördinator die over het besluit op de aanvraag gaat (de 'gemandateerde'). Daarna delen zij uw aanvraag en hun advies met de adviescommissie. De adviseurs leggen hun advies verder uit tijdens de adviescommissievergadering. Hierna geeft ook de adviescommissie haar advies aan de programmacoördinator. De adviescommissievergadering vindt veelal elke eerste maandag van de maand plaats. Meestal zitten er 2 tot 3 weken tussen het managementoverleg en de adviescommissievergadering.
De programmacoördinator neemt een besluit aan de hand van uw aanvraag, het advies van de adviseurs en het advies van de adviescommissie. Dit besluit is positief, positief onder voorwaarden of negatief. Meestal volgt het besluit een week na de adviescommissievergadering.
Bijlagen bij uw aanvraag
Bij uw aanvraag stuurt u de volgende bijlagen mee:
- businessplan;
- projectplan;
- financieringsplan;
- bewijsstukken van de overige financiering van het project en de onderneming tijdens de projectperiode;
- laatste jaarrekening (of openingsbalans) en financiële rapportage van het lopende boekjaar;
- uitkomst mkb-toets, waarmee u de grootte van uw bedrijf bepaalt (het kredietpercentage waarvoor u in aanmerking komt is hier namelijk op gebaseerd);
- juridische organisatiestructuur van de gehele onderneming;
- KVK-uittreksel van de entiteit die het Innovatiekrediet aanvraagt en van de entiteiten in de directe bestuurlijke lijn naar boven;
- statuten van de entiteit die het Innovatiekrediet aanvraagt en van de entiteiten in de directe bestuurlijke lijn naar boven;
- kopie legitimatiebewijs van de bestuurder(s) en van de contactpersoon van uw organisatie.
Een toelichting op deze bijlagen en de aandachtpunten leest u op de pagina Bijlagen bij uw aanvraag.
Aanvragen
U kunt Innovatiekrediet heel 2025 aanvragen. Het is belangrijk dat u de aanvraag voor het Innovatiekrediet compleet indient. Wij behandelen de aanvragen namelijk op volgorde van binnenkomst van complete aanvragen. Een intermediair kan u helpen bij het schrijven van uw aanvraag. U kunt uw aanvraag niet door een intermediair laten indienen.
U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.
Het Innovatiekrediet is voor een project, dus het is mogelijk om voor meerdere projecten binnen uw bedrijf een innovatiekrediet aan te vragen.
Onderneem maatschappelijk verantwoord
Denk bij de productie en diensten van uw bedrijf aan de consequenties voor mens, milieu en maatschappij. Dit noemen we Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Licht toe welke MVO-kansen/positieve effecten u ziet met betrekking tot uw bedrijf/innovatie. Licht daarnaast ook toe welke belangrijkste (minimum 2-3) MVO-risico's er zijn met betrekking tot uw bedrijf/innovatie/toekomstige productieketen en wat u doet om deze risico's te mitigeren. Bij de MVO-kansen/positieve effecten en MVO-risico's gaat het om impact op mens, dier, milieu en maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als gezondheid, klimaatverandering, watergebruik, arbeidsomstandigheden, etc.
Bij klinische projecten willen we ook graag weten hoe u rekening houdt met de principes voor Maatschappelijk Verantwoord Licentiëren zoals opgesteld door de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra. Wij moedigen alle organisaties aan maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Meer weten? Bezoek onze MVO-pagina of neem contact op met onze adviseurs.
- Ministerie van Economische Zaken