Impulsaanpak winkelgebieden
Impulsaanpak winkelgebieden (IW) helpt gemeenten om binnenstedelijke winkelgebieden toekomstbestendig te maken. Hiermee verbetert u uw winkelstraat of -gebied. Zo zorgt u voor minder lege winkelpanden, meer woningen en meer groen.
Budget en looptijd
Voor wie en waarvoor?
Gemeenten vragen de Impulsaanpak winkelgebieden aan als zij hun winkelgebied willen aanpakken.
Waarvoor vraagt u Impulsaanpak winkelgebieden aan?
Het programma ondersteunt gebiedsgerichte projecten door kennis en expertise te delen. Gemeenten kunnen daarnaast financiële steun aanvragen als zij samenwerken met maatschappelijke partners om winkelgebieden te vernieuwen.
Met dit programma maakt u de winkelgebieden weer aantrekkelijk voor zowel bewoners, ondernemers als bezoekers. Samen met private investeerders zet u zich in om deze gebieden integraal te verbeteren. Ook op langere termijn.
Voorwaarden
Om de Impulsaanpak aan te vragen moet een project voldoen aan bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld:
- Het project valt binnen een binnenstedelijk winkelgebied en is een geografisch aaneengesloten gebied.
- Tenminste 2 private partijen zijn aangesloten bij de transformatie en investeren zelf ook in het projectgebied.
- Het project heeft een onrendabele top van minimaal € 1 miljoen en de aanvraag bedraagt maximaal € 5 miljoen (exclusief btw) per project.
- U levert een college- of raadbesluit waaruit blijkt dat de gemeente het publieke deel van de onrendabele top financiert.
Is uw aanvraag eerder afgewezen? Dan mag u opnieuw aanvragen. Gebruik daarbij de nieuwe aanvraag-documenten.
Bekijk de volledige lijst met voorwaarden en de handleiding voor de financiële onderdelen op de pagina Voorwaarden.
Bereid uw aanvraag voor
Om aan te vragen, logt u straks in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dan eerst eHerkenning aan. Heeft u niet het juiste niveau of de juiste machtiging? Neem dan contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel, of met uw machtigingenbeheerder binnen uw organisatie.
Hieronder vindt u een voorbeeld van het aanvraagformulier en een overzicht van de verplichte en optionele bijlagen bij uw aanvraag.
Bijlagen bij uw aanvraag
Bij uw aanvraag zijn de volgende bijlagen verplicht:
- Bijlage 1: Indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden: het ingevulde indieningsspreadsheet (Excel). Maak bij het invullen gebruik van de Handleiding Financiële Onderdelen voor uitgebreide instructies. Noem het bestand ‘Bijlage 1 – indieningsspreadsheet’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 2: Toelichting indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden: de ingevulde toelichting op de begroting (Word). Noem het bestand Bijlage 2 – toelichting begroting’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 3: een overzichtskaart van het centrale winkelgebied of de binnenstedelijke winkelstraat waarop het project duidelijk is afgebakend. Noem het bestand ‘Bijlage 3 – kaart’.
- Bijlage 4 een besluit van college van B&W of een Raadsbesluit waaruit blijkt dat de gemeente een deel van de publieke onrendabele top financiert. Dit deel is na aftrek van een eventuele uitkering impulsaanpak winkelgebieden. Dit onder voorbehoud van toekenning van de specifieke uitkering. Noem het bestand ‘Bijlage 4 – cofinanciering’.
Onderstaande bijlagen zijn alleen verplicht als u bepaalde posten opvoerde in het indieningsspreadsheet.
- Voerde u inbreng- en/of verwervingskosten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe de onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de huidige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 5 – inbreng en verwerving’.
- Voerde u kostprijsverhogende btw op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe een verklaring van een belastingadviseur (of van de Belastingdienst) over de hoogte en de oorsprong van dit opgevoerde bedrag. Noem het bestand ‘Bijlage 15 – btw’.
- Voerde u de marktwaarde van aangepakt vastgoed op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de toekomstige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 17 – marktwaarde eindsituatie’.
- Voerde u grondopbrengsten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de marktwaarde is van de te verkopen gronden. Noem het bestand ‘Bijlage 18 – grondopbrengsten”.
Eventuele brondocumenten ter onderbouwing van het bedrag dat u in het indieningsspreadsheet opvoert voor:
- het (tijdelijk) leegmaken van het aan te pakken vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 6 – leeg maken vastgoed’.
- het volledig slopen van vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 7 – sloopkosten’.
- voor bouwrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 8 – bouwrijp maken’.
- woonrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 9 – woonrijp maken’.
- infrastructurele ingrepen. Noem het bestand ‘Bijlage 10 – infrastructuur’.
- verbouw en renovatie. Noem het bestand ‘Bijlage 11 – verbouw kosten’.
- de stichtingskosten van nieuwbouw. Noem het bestand ‘Bijlage 12 – nieuwbouw kosten’.
- plankosten, VTU en onderzoekskosten. Noem het bestand ‘Bijlage 13 – plankosten’.
- subsidie aan private partners. Noem het bestand ‘Bijlage 14 – subsidie privaat’.
- overige kosten. Noem het bestand ‘Bijlage 16 – overige kosten’.
- kostenverhaal. Noem het bestand ‘Bijlage 19 – kostenverhaal’.
- overige Rijksbijdragen voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 20 – Rijksbijdragen’.
- andere subsidies voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 21 – overige subsidies’.
- andere aan dit project toe te rekenen opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 22 – overige opbrengsten’.
En een eventueel brondocument ter onderbouwing van uw motivatie voor het aanpassen van de standaard 2% indexatie van alle kosten en opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 23 – indexatie’.
Terugkijken: webinar Impulsaanpak winkelgebieden
Op 25 januari organiseerden we een webinar voor alle partijen die van plan zijn om een aanvraag in te dienen voor de vierde en laatste ronde van de regeling Impulsaanpak winkelgebieden. Naast informatie over de regeling en de voorwaarden was er uitgebreid de mogelijkheid om vragen te stellen.
5 tips voor een succesvolle aanvraag
Begin op tijd met uw aanvraag. Dan is er meer tijd voor gerichte vragen over uw aanvraag in de impulskamer. En upload alvast verzamelde informatie in de online omgeving. Hierdoor ziet u welke inhoud nog nodig is om uw aanvraag compleet te maken en bent u op tijd bekend met het systeem.
Maak gebruik van de kennis van onze experts in de impulskamers. Zij bieden u ondersteuning en adviseren over specifieke aspecten zoals taxatie of de vereisten voor private partijen. U kunt ook altijd terecht met uw vragen via iw@rvo.nl.
Een goede aanvraag staat of valt met een gedetailleerde visuele situatieschets van het winkelgebied. Leg uit wat de huidige staat van de locatie is, waarom dit moet veranderen en waarom u kiest voor een bepaalde oplossing. De samenhang tussen de geplande acties moet duidelijk en scherp zijn.
Geef inzicht in de financiële plannen en licht berekeningslogica zo helder mogelijk toe. Zo laat u niets open voor interpretatie. Daarnaast moet duidelijk zijn wat de financiële rol is van externe partners. Een deel van de subsidie kan immers naar private partijen gaan. Licht hun taken toe en hoe deze bijdragen aan het project.
Uit een lijst met losse oplossingen blijkt niet meteen hoe deze als geheel het verschil maken in een projectgebied. Stel daarom prioriteiten en laat een samenhangende toekomstvisie zien. Licht de keuze voor specifieke actiepunten toe en leg uit waarom u niet voor een andere optie hebt gekozen.
Na uw aanvraag
Na uw aanvraag ontvangt u een ontvangstbevestiging per e-mail. Als u inlogt op Mijn RVO ziet u deze bevestiging ook staan onder ‘Gebeurtenissen’. Uw ingediende aanvraag vindt u terug onder 'Mijn zaken'.
Wijzigen uw gegevens voordat wij een besluit hebben genomen over uw aanvraag? Mail dan de wijzigingen naar: iw@rvo.nl. Na een eventuele toekenning uit eerdere aanvraagrondes geeft u wijzigingen door via Mijn RVO met onderstaande knop 'Beheer uw aanvraag'.
Klik hieronder voor meer informatie per onderwerp.
Hoe beoordelen wij uw project? Een adviescommissie van onafhankelijke deskundigen beoordeelt de projectaanvragen. Zij kijkt hierbij naar 3 kwaliteitscriteria:
- gebruikswaarde
- belevingswaarde
- toekomstwaarde
Hiermee stelt zij vast in welke mate een project bijdraagt aan de doelstelling van de regeling. Daarnaast beoordeelt zij de projecten op de criteria:
- haalbaarheid van de planning en financiering
- kosteneffectiviteit
- bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak
De commissie kent per criterium een score toe van 0 tot 10 punten. Uw project moet op elk van de criteria minstens een 5,5 scoren om in aanmerking te komen voor de specifieke uitkering Impulsaanpak winkelgebieden.
U leest meer over de criteria van de beoordeling in de Toelichting bij de Staatscourantpublicatie bij ‘Artikel 10 (rangschikkingscriteria)’.
De ingediende aanvragen zetten wij op volgorde van de score van de beoordelingscriteria. Wij kennen een uitkering toe op basis van deze volgorde voor zover het gereserveerde budget dit toelaat.
U ontvangt uiterlijk binnen 13 weken na sluitingsdatum het besluit over uw aanvraag per e-mail. Wilt u de beslissing van de minister inzien? Log in op Mijn RVO, ga naar ‘Gebeurtenissen’ en ‘Besluit op Aanvraag’.
Binnen 2 weken na toekenning ontvangt u een voorschot van 25%. De overige 75% delen wij door het aantal kwartalen van de looptijd van het project. U krijgt per kwartaal als voorschot het deel uitbetaald. De vaststelling en eindafrekening volgt na de laatste SiSa-(eind)verantwoording.
De jaarlijkse verantwoording gebeurt via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente kan u meer vertellen.
Daarnaast levert u jaarlijks voor 1 maart een meer inhoudelijk voortgangsverslag in via Mijn RVO met de knop Aanvraag beheren. U leest meer over dit verslag en de SiSa-indicatoren in de brief met uw beschikking.
Resultaten Impulsaanpak winkelgebieden
In 2022 en 2023 financierde de Impulsaanpak winkelgebieden in totaal 29 projecten om winkelgebieden te verbeteren. Lees meer over de resultaten met een omschrijving van alle projecten op Resultaten Impulsaanpak winkelgebieden.
Inspiratie voor gemeenten en vastgoedeigenaren
Bent u op zoek naar inspiratie of concrete voorbeelden van IW-projecten? Lees verder op de website van de Retailagenda.
Over Retailagenda
In 2015 startte de Retailagenda op initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, samen met betrokken organisaties, marktpartijen, provincies en gemeenten. Zij brengen publieke en private partijen bij elkaar en vergroten kennis over gezonde binnensteden en een toekomstbestendige retailsector.
Meer weten?
- Bekijk de eerste editie van het e-magazine over de Impulsaanpak winkelgebieden
- Publicatie Staatscourant: 3e openstelling Impulsaanpak winkelgebieden
- Publicatie Staatscourant: 2e openstelling Impulsaanpak winkelgebieden
- Kamerbrief: eerste openstelling Impulsaanpak winkelgebieden
- Kamerbrief: contouren aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen
- Kamerbrief: flexibiliteit aanpak herstructurering winkelgebieden
Heeft u vragen?
Stuur een e-mail naar: iw@rvo.nl
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat