Bijna open voor aanvragen

Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting (SOO)

Laatst gecontroleerd op:
22 juli 2024
Gepubliceerd op:
2 december 2021

Steeds meer 55-plussers vinden het fijn om in een woonvorm te wonen waar het gemakkelijk is anderen te ontmoeten en elkaar te ondersteunen. Burgerinitiatieven, woningcorporaties, zorginstellingen en marktpartijen bouwen hiervoor ontmoetingsruimten met de subsidie Stimuleringsregeling ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting (SOO).

Uw aanvraag direct beheren

Budget en aanvraagperiode

Startdatum:
maandag 14 oktober 2024
09:00
Einddatum:
vrijdag 19 september 2025
17:00
Maximaal € 2.500 per m² van de te bouwen ontmoetingsruimte
Totaal budget:
€ 23.000.000

Let op: in de aanvraagperiode van 2024 veranderen een paar voorwaarden. De voorwaarden voor aanvragen uit 2022 en 2023 blijven hetzelfde. 
U leest meer onder Voorwaarden.

Wie vraagt deze subsidie aan?

Aanvragers van deze subsidie zijn bijvoorbeeld (zie art. 4.2):

  • commerciële privaatrechtelijke rechtspersonen zoals woningcorporaties en marktpartijen waaronder zorginstellingen en sociale ondernemers;
  • niet-commerciële privaatrechtelijke rechtspersonen gericht op woningbouw, bijvoorbeeld initiatieven van de bewoners zelf (burgerinitiatieven). 

Voorbeelden van privaatrechtelijke rechtspersonen zijn een stichting, vereniging, coöperatie, collectief particulier opdrachtgeverschap (cpo), naamloze vennootschap (nv) of besloten vennootschap (bv). Lees meer over wat een rechtspersoon is op ondernemersplein.kvk.nl.

Per aanvraagformulier dient u maar voor één project een aanvraag in. U mag wel meerdere aanvragen indienen.

Staatssteun

Commerciële privaatrechtelijke rechtspersonen moeten opletten dat er geen sprake is van staatssteun. In deze stimuleringsregeling is gebruikgemaakt van artikel 56 ‘Investeringssteun voor lokale infrastructuurvoorzieningen’ van de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) ter rechtvaardiging van de gegeven steun. Hierdoor is de te verlenen staatssteun vrijgesteld van aanmelding, als aan de voorwaarden van die verordening wordt voldaan. Dit heeft onder meer tot gevolg dat er sprake moet zijn van een aantoonbaar stimulerend effect van de steun. Daarom is de steun alleen voorafgaand aan het verrichten van de activiteiten aan te vragen. Daarnaast moet de aanvrager rekening houden met de maximale hoogte van de steun uit artikel 56: het bedrag aan steun kan niet hoger zijn dan het verschil tussen de in aanmerking komende kosten en de exploitatiewinst van de investering.

Voorwaarden

De voorwaarden zijn onderverdeeld in 3 categoriën: algemene voorwaarden, voorwaarden aan de ontmoetingsruimte en voorwaarden aan de ouderenhuisvesting. Lees hieronder meer over de wijzigingen aan de voorwaarden in 2024. De voorwaarden voor aanvragen uit 2022 en 2023 blijven hetzelfde. 

Algemene voorwaarden

Let op: op het moment van aanvragen mag u nog niet begonnen zijn met de bouw. 
Alleen de voorbereiding (ontwerp, offerteaanvraag) mag zijn gestart. Krijgt u de subsidie niet? Dan betaalt u de voorbereidingskosten zelf.

Alleen voor de bouwkosten ontvangt u subsidie. Hieronder vallen onder andere materialen, de kosten voor het ontwerp van een architect en de personeelskosten van de bouwers. De subsidie is in ieder geval niet voor inrichtingskosten, exploitatiekosten of de kosten van de grond.

Alle aanvragen moeten aan deze voorwaarden voldoen:

  • Nadat uw subsidie is toegekend, levert u vóór 30 september 2026 een omgevingsvergunning of een tweezijdig ondertekende overeenkomst. 
  • U start binnen 3 jaar na toekenning met bouwen en binnen 7 jaar na toekenning moet het project klaar zijn. Lukt het niet binnen deze termijnen? Geef dit schriftelijk door. 
  • U levert tijdens de bouw elk jaar een voortgangsverlag in. Wij nemen hierover contact op met u.
  • U meldt wijzigingen, vergeleken met uw aanvraag, schriftelijk.
  • Als uw project klaar is vraagt u vaststelling aan om de laatste 10% te ontvangen van uw toegekende subsidie.
  • Bent u een commerciële partij? Bewaar uw administratie dan minimaal 10 belastingjaar na toekenning van de subsidie. 

Meer informatie over deze voorwaarden vindt u onder Uw verplichtingen na uw aanvraag.

De ontmoetingsruimte

De ontmoetingsruimte is minimaal de eerste 5 jaar na oplevering:

  • gericht op ontmoeting en niet op een ander doel;
  • op open, transparante en niet-discriminerende basis te gebruiken door de bewoners en buurtbewoners;
  • fysiek verbonden aan een geclusterde woonvorm, of op maximaal 100 meter daarvandaan.

U moet zorgen dat er activiteiten zijn voor de bewoners. Hoe u dit waarmaakt, zet u in het exploitatieplan dat u bij de aanvraag inlevert (meer hierover onder Uw aanvraag voorbereiden). In dit plan staan onder andere ook de verwachte kosten en inkomsten van het gebruik van de ruimte. De bewoners mogen zelf zorgen voor de exploitatie, maar u mag ook een exploitant inhuren om het plan uit te voeren.

Iemand anders mag de ruimte ook gebruiken. Bent u een commerciële aanvrager? Dan laat u anderen de ruimte gebruiken tegen een marktconforme prijs om te voldoen aan de voorwaarden van artikel 56 AGVV. U mag hierbij ook geen nettowinst maken op de exploitatie van de ontmoetingsruimte.

Verkoopt u de ruimte? Dan meldt u dat bij ons. Meer informatie hierover vindt u onder Uw verplichtingen na uw aanvraag.

De ouderenhuisvesting

De ontmoetingsruimte hoort bij ouderenhuisvesting die ook aan voorwaarden moet voldoen. Het gaat om minimaal 5 zelfstandige woningen aan elkaar of bij elkaar in de buurt. Daarmee is het een ‘geclusterde woonvorm’. De huisvesting moet voldoen aan deze voorwaarden:

Veranderde voorwaarden in 2024

Nieuwe aanvragen in 2024 moeten voldoen aan deze voorwaarden die zijn gewijzigd vergeleken met 2023 :

  • U levert u vóór 30 september 2026 een omgevingsvergunning of een tweezijdig ondertekende overeenkomst in.
  • Minimaal 75% van de huurwoningen wordt bij oplevering verhuurd onder de geïndexeerde huurgrens voor een pand met 186 woonpunten. Dit bedrag wordt bijgehouden in bijlage 1 van de uitvoeringsregeling huurprijzen woonruimte.  
  • Bij akkoord keren wij uw voorschot uit nadat u de omgevingsvergunning of een tweezijdig ondertekende overeenkomst aanlevert. De uitbetaling vindt plaats op zijn vroegst in januari 2026 en binnen 8 weken.  

Alle overige voorwaarden blijven in 2024 hetzelfde.

Aanvragen uit 2022 en 2023

Voor aanvragen uit 2022 en 2023 blijven de voorwaarden hetzelfde. Dat betekent:

  • Projecten waarvoor in 2022 of 2023 SOO is aangevraagd, moeten binnen 3 jaar na goedkeuring zijn begonnen met bouwen.
  • Voor deze projecten moet minimaal 75% van de huurwoningen bij oplevering verhuurd worden voor een maandbedrag onder de € 1000.
  • Wij keren uw voorschot van 90% van het verleende subsidiebedrag uit binnen 8 weken na inleveren van omgevingsvergunning of tweezijdig ondertekende overeenkomst.

Subsidiebedrag

De subsidie is maximaal € 2.500 per m² van de te bouwen ontmoetingsruimte. U ontvangt in totaal per aanvraag maximaal:

  • € 100.000 als de ontmoetingsruimte bij 5 tot en met 20 woonruimten hoort
  • € 150.000 bij 21 tot en met 50 woonruimten
  • € 175.000 bij meer dan 50 woonruimten

Het aantal m² bestaat uit het brutovloeroppervlakte van de ontmoetingsruimte. Bij nieuwbouw mag u hierbij de oppervlakte van de verkeersruimte optellen als deze alleen naar de ontmoetingsruimte gaat. Een verkeersruimte is bijvoorbeeld een gang.

U krijgt een voorschot van 90% van de verleende subsidie, op zijn vroegst in januari 2026. De overige 10% keren wij uit na vaststelling. U leest meer over het voorschot onder Na uw aanvraag.

Uw aanvraag voorbereiden

Verzamel de volgende informatie om het aanvraagformulier straks in te vullen. De bijlagen mogen maximaal 100 MB zijn. Toegestane bestanden zijn: docx, doc, pdf, xls, xlsx, jpg, gif, bmp, png, ppt, pptx.

Zorg dat u uw eHerkenning heeft (minimaal eH3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3).

  • De officiële naam, adres, KVK-nummer en statutaire doelstelling.
  • Het bankrekeningnummer dat op naam van de aanvrager staat. U hoeft hiervoor niets in te leveren, we controleren de tenaamstelling automatisch.
  • Naam, locatie en korte beschrijving van het project.
  • Komt de ontmoetingsruimte in een nieuw te bouwen gebouw? Dien dan een verklaring in van uw gemeente waarin staat dat er een locatie is voor de ontwikkeling van de ontmoetingsruimte. Of dat de gemeente zich inspant om een locatie beschikbaar te stellen. Dit moet een officiële brief van burgemeester en wethouders zijn. Deze brief dient actueel te zijn. Wij publiceren zo snel mogelijk een voorbeeldbrief.
  • Een begroting voor de bouwkosten van de ontmoetingsruimte.
  • Het bouwplan voor de ontmoetingsruimte.
  • De brutovloeroppervlakte van de ruimte. Dit is bij nieuwbouw inclusief een verkeersruimte als deze alleen gebruikt wordt om bij de ontmoetingsruimte te komen.
  • Het aantal woningen in de geclusterde woonvorm.
  • Het exploitatieplan voor de ontmoetingsruimte.
  • De exploitatiebegroting die hoort bij het exploitatieplan. Wij publiceren zo snel mogelijk een voorbeeldbegroting.
  • Geef in het aanvraagformulier aan of u van plan bent om de ontmoetingsruimte binnen 5 jaar na de opleverdatum te verkopen. Zo ja, wanneer?
  • Voor commerciële partijen: vink in het formulier de verklaring aan dat u niet meer steun krijgt dan toegestaan is op grond van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

Online informatiesessie

Wilt u meer weten over de SOO, het aanvraagproces of het aanvraagformulier? Kijk het webinar terug via Youtube. Dit webinar was op 8 december 2021 en ging over de 1e aanvraagronde. Voor de aanvraagronde in 2024 zijn, in vergelijking met de 1e en 2e ronde, een aantal wijzigingen. Het webinar helpt u vooral om de aanvraag voor te bereiden.

Kijk het webinar terug via Youtube. 

Na uw aanvraag

Heeft u de SOO aangevraagd? Wij nemen binnen 13 weken een besluit over uw aanvraag. Deze termijn kan één keer met hoogstens 13 weken worden verlengd. Wij beoordelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Is uw aanvraag niet volledig of verandert u uw aanvraag nog? Dan geldt de datum waarop wij de volledige aanvraag ontvangen. De aanvragen die wij positief beoordelen krijgen een toekenning zolang er budget is. Is er geen budget meer? Dan loten we tussen de volledige aanvragen op de dag dat het budget is overtekend. Dit betekent dat er meer subsidie is aangevraagd dan beschikbaar is.

Uw verplichtingen na uw aanvraag

Vergunning of overeenkomst

Denk eraan om een kopie van de onherroepelijke omgevingsvergunning te uploaden na ontvangst. Vanaf de aanvraagperiode in 2024 doet u dit via onderstaande knop. Ga daarna in Mijn RVO naar Aanvraag beheren. Is er geen omgevingsvergunning nodig? Upload dan de tweezijdig ondertekende overeenkomst(en) tussen u en de opdrachtnemer(s) (bouwpartij). U krijgt een voorschot van 90% van de verleende subsidie, op zijn vroegst op 1 januari 2026 en binnen 8 weken nadat wij de vergunning of overeenkomst ontvangen. Wij kunnen deze termijn eenmalig verlengen tot 16 weken. 

Jaarlijks Voortgangsverslag

Tijdens de bouw van de ontmoetingsruimte moet u eens in de 12 maanden een voortgangsverslag inleveren over de bouw. U krijgt hierover dan bericht van ons.

Commerciële aanvragers moeten hun administratie over deze subsidie bewaren tot 10 belastingjaren na de datum van verlening.

Wijzigingen

U moet het ons zo snel mogelijk laten weten als er belangrijke wijzigingen zijn vergeleken met uw aanvraag, bijvoorbeeld:

  • veranderde contactgegevens en bankrekening;
  • wijzigingen van de geplande begin- en einddatum van de bouw;
  • wijziging brutovloeroppervlakte van de ontmoetingsruimte;
  • verkoop van de ontmoetingsruimte. U geeft aan tegen welke marktconforme prijs, aan welke partij en per welke datum. U stuurt als bijlage een actueel taxatierapport mee. Geef ook aan hoe na de verkoop voldaan wordt aan de verplichtingen die bij deze subsidie horen.

Wij passen de subsidieverlening dan aan als dit nodig is. Vanaf de aanvraagperiode in 2024 geeft u uw wijzigingen door via onderstaande knop. Ga daarna in Mijn RVO naar Aanvraag beheren. Hiervoor heeft u minimaal eHerkenning niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.

U kon bij uw aanvraag uw intermediair machtigen om u te helpen bij bezwaar en beroep en bij beheer en vaststelling.

Vaststelling

Aan het einde van uw subsidieproject stellen wij het subsidiebedrag definitief vast. Na de voltooiing van de bouw vraagt u deze vaststelling aan door via een formulier door te geven:

  • hoe groot de ontmoetingsruimte is in m2;
  • uit hoeveel woningen de ouderenhuisvesting bestaat;
  • wat de definitieve bouwkosten zijn;
  • of u nog aan de verplichtingen voldoet en zal blijven voldoen (zie de tekst hierboven en artikel 8).

Wij controleren dit en beoordelen of de gestelde doelen zijn gehaald. Daarna ontvangt u bij goedkeuring de laatste 10% van het subsidiebedrag, binnen 4 weken. U krijgt nooit méér dan het door u aangevraagde bedrag. Wij verlagen mogelijk wel uw subsidie.

In opdracht van:
  • Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Bent u tevreden over deze pagina?