Hoe een documentairemaker sapmaker werd en zorgde voor leefbaar loon

Laatst gecontroleerd op:
15 juni 2022
Gepubliceerd op:
12 mei 2022

Wereldwijd worden miljarden liters sap van de cacaovrucht weggegooid. Lars Gierveld, journalist en documentairemaker, vond dat pure verspilling en wilde er iets aan doen. Wie het sap weet te verkopen, zorgt ervoor dat cacaoboeren minder afhankelijk zijn van de cacaobonen. Door de boeren een leefbaar loon te betalen, verdienen zij genoeg om onder de armoedegrens vandaan te komen. Zo werd Lars van documentairemaker ineens sapmaker.

In 2018 reisde journalist Lars Gierveld naar Ghana om er een documentaire te maken over de cacao-industrie. Hij kwam terug met een opzienbarende documentaire, liters sap en een businessplan voor het maken van een frisdrank. Lars beantwoordt 8 vragen en legt zo uit hoe Kumasi tot stand kwam.

1. Hoe wordt een documentairemaker sapmaker?

Tijdens het maken van de docu over de cacaowereld viel het mij op dat de wereld alleen geïnteresseerd leek in de cacaovrucht om er chocolade van te maken. Niemand had belangstelling voor het sap van de cacaovrucht, dus dat gooiden de boeren weg. Toen zag ik een kans om het anders te doen. Om een statement te maken. Samen met een groep Ghanese boeren ben ik meteen gaan zoeken naar een manier om het sap op te vangen en te verkopen.

2. Voor welke uitdaging stond je aan het begin van deze onderneming?

Het probleem was dat ik helemaal niks van sap maken wist. Ik ben wel ondernemend, maar geen ondernemer. Maar ik wist wel dat de logica klopte. Als een boer meer waarde uit zijn oogst kan halen, wordt hij minder afhankelijk van dat ene product: de boon. Het afvalproduct wordt ineens een extra bron van inkomsten. Ik realiseerde mij al snel dat ik, als ik echt blijvende impact wilde maken, op zoek moest naar partijen die de industrie kenden en die konden helpen opschalen en professionaliseren. Ik zocht ook naar gelijkgestemden: organisaties die, net als ik, impact wilden maken en in mijn logica geloofden.

3. Met welke organisaties ben je gaan samenwerken?

Ik vormde een consortium met het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), de internationale cacaohandelaar ETG/Beyond Beans, een lokale handelaar Cocoa Merchants en Solidaridad Ghana en Nederland. Samen klopten we in een vroeg stadium bij RVO aan. Ondanks dat we de organisatie en toeleveringsketen nog moesten opzetten, geloofde RVO in het idee. RVO besloot ons een kans te geven. De betrokkenheid van RVO in dit vroege stadium bezegelde en formaliseerde de redenen waarom we zijn opgericht: daadwerkelijk impact maken door de inkomenskloof een stukje te dichten, dit goed door te meten en transparant te maken.

4. Vertel eens meer over het sap

Kumasi is een frisdrank gemaakt van het sap uit de cacaovrucht. Het sap smaakt tropisch fris (denk aan lychee, mango en witte perzik) en is heerlijk. We hebben het sap vernoemd naar Kumasi, de provinciehoofdstad van Asjanti in Ghana. Het is verkrijgbaar in horeca en winkels door heel Nederland!

"Je kunt niet groen denken als je rood staat"

Lars Gierveld
Journalist en documentairemaker

5. Wat is de levensstandaard voor boeren in Ghana?

Twee derde van alle cacao op de wereld komt uit Ghana en Ivoorkust, waar veel cacaoboeren ver onder de armoedegrens leven. Door armoede liggen weer andere problemen op de loer, zoals kinderarbeid en illegale ontbossing. Als een familie te weinig verdient om van te leven, is er altijd een risico op kinderarbeid. Ook is dan de keuze snel gemaakt om een illegaal stukje bos te kappen om wat meer cacao te verbouwen en iets meer geld te verdienen. Dat zouden wij toch allemaal doen. Want, je kunt niet groen denken als je rood staat.

Armoede is de kern van veel problemen. De armoede bestaat onder andere door een scheve onderhandelingspositie tussen een paar grote chocoladebedrijven aan de ene kant en heel veel kleine boeren aan andere kant. De industrie maakt winst, maar de marktprijs voor boeren is laag. De boeren gaan aan de cacaobonen nooit genoeg verdienen om van te leven, zij zitten in die zin muurvast. De regels van globale marktwerking werken al jaren en jaren zo. Het moet dus anders. Je moet buiten die cacaoboon denken. Letterlijk en figuurlijk.

6. Welke impact heeft een leefbaar loon op de cacaoboeren in Ghana?

Boeren die deelnemen aan het verkopen van sap verdienen 30% extra per kilogram cacao. Binnen het RVO-project kunnen we dat doormeten; we zien niet alleen per boer hoeveel extra inkomen dat voor hen betekent (het ligt eraan met hoeveel van hun cacao de boeren 'meedoen'), maar ook wat er vervolgens met het extra geld gebeurt en hoe dat impact heeft op hun levens. Daarin zoeken we naar extra interventies zoals genderprojecten, businesstrainingen, en toegang tot krediet die een vermenigvuldig-effect hebben op het extra inkomen. Dat betekent dat een euro extra inkomsten resulteert in meer geld door het slim aan te wenden.

7. Waar liep je als ondernemer tegenaan?

Als start-up overwinnen we elke dag uitdagingen op allerlei gebieden:

  • Voedseltechnisch: hoe maken we er een voedselveilige frisdrank van?
  • Sales: hoe komen we op behoorlijke volumes?
  • Financieel: hoe vinden we investeerders die het bedrijf een duw kunnen geven?
  • Marketing: hoe veroveren we onze plek in het frisdrankschap?

Inmiddels kunnen we zeggen dat we een mooi, lekker en voedselveilig product op de markt hebben liggen.

8. Heb je nog een tip voor andere startende ondernemers?

Twijfel vooral veel aan jezelf, dat houdt je scherp. En blijf bij die twijfel vooral wel doorpakken!

Bekijk de video over Kumasi Drinks

Meer weten?

Wilt u meer internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) met uw onderneming? Lees meer over de regeling Fonds Verantwoord Ondernemen  (FVO).

Meer informatie over onze andere regelingen op het gebied van het verduurzamen van uw keten in ontwikkelingslanden vindt u op onze themapagina Verantwoorde Productie.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?