Internationaal succes met start-uphandelsmissies

Laatst gecontroleerd op:
18 april 2024
Gepubliceerd op:
24 maart 2023

Bent u een start-up of scale-up met internationale ambities? Dan is een techbeurs misschien iets voor u. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert regelmatig handelsmissies naar techbeurzen. We praten erover met Marie-Jeannine Citroen en Maurits Berger, verantwoordelijk voor deze missies bij RVO.

Een techbeurs is de perfecte kans om uw bedrijf internationaal te promoten bij uw doelgroep. Als u meegaat met een missie van RVO profiteert u ook van het hechte contact met andere Nederlandse start-ups in de groep.

Waardevol en efficiënt

Berger vertelt dat meegaan met een missie heel efficiënt kan zijn. "In zeer korte tijd kun je de concurrentie in kaart brengen, je product valideren, feedback ophalen en exposure krijgen. Je doet er nuttige contacten op met klanten, investeerders en andere samenwerkingspartners."

"Het is vooral belangrijk om je als start-up af te vragen wat je doel is en of je dit kunt bereiken met deelname aan een missie."

Marie-Jeannine Citroen
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Wie kan er mee?

Dat hangt ervan af. Wereldwijd zijn er veel techbeurzen. RVO onderzocht interessante beurzen voor Nederlandse start-ups en scale-ups. Voor iedere beurs gelden wel een paar eisen. "Zo moet je een Nederlands bedrijf zijn dat innovatief, potentieel schaalbaar en disruptief is. Ook moet je product bij de markt passen en moet je klaar zijn voor internationale uitbreiding", legt Berger uit.

RVO kijkt bij elke aanmelding of een bedrijf iets toevoegt aan de missie. "Het is vooral belangrijk om je als start-up af te vragen wat je doel is, en of je dit kunt bereiken met deelname aan een missie", vult Citroen aan.

Is uw bedrijf klaar om over de grens te gaan?

Twijfelt u of het voor uw bedrijf een goed moment is om in het buitenland zaken te gaan doen? Volgens Citroen verschilt dit voor elk bedrijf. "Goede aanwijzingen kunnen bijvoorbeeld zijn dat jouw product al wordt geaccepteerd op de Nederlandse markt, of al klaar is om internationaal op te schalen."

Tips

  • Kom met minimaal 2 personen en neem een prototype van je product mee om te laten zien.
  • Gebruik in plaats van folders meer beeldende hulpmiddelen zoals QR-codes naar filmpjes en presentaties.

Goede voorbereiding met RVO

Het voordeel van meegaan met een handelsmissie, is dat u hulp krijgt van RVO. "Zo organiseren we verschillende themasessies om je voor te bereiden. Zoals pitchen, investor readiness, PR en media, lead generation en conference hacking", vertelt Berger.

Het is belangrijk dat u zelf ook zoveel mogelijk regelt en zich goed voorbereidt. Natuurlijk helpt RVO u daar graag bij.

Vragen over internationaal zakendoen met uw start-up?

Onze adviseurs helpen u graag verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?