Marketing Verenigde Arabische Emiraten

Laatst gecontroleerd op:
20 juli 2023
Gepubliceerd op:
10 juni 2013

De consumenten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn goed te bereiken met diverse vormen van marketing. Ze zijn ook goed bekend met e-commerce. Reclame via websites is dus een goede optie om de consument te bereiken. Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met de gewoontes, normen en waarden van de islam.

Hoe bereikt u de consument in de Verenigde Arabische Emiraten? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips voor de marketingmix product, prijs, plaats en promotie.

Product: kleding en elektronica meest populair

De VAE heeft een relatief jonge bevolking. De levensstandaard is hoog. Consumenten zijn geïnteresseerd in nieuwe technologieën en producten. Vrijwel iedereen heeft een smartphone.

Het imago van merken is belangrijk in de VAE. Dat geldt vooral voor kleding en luxeproducten. Dit biedt kansen voor exporteurs van luxe consumentenproducten.

Online worden kleding, schoenen en tassen het meest gekocht. Daarna volgen elektronica, speelgoed en persoonlijke verzorging.

Prijs: vergelijkbaar met de regio

De consumentenprijzen van de VAE zijn vergelijkbaar met die in de andere Golfstaten. Bekijk de vergelijkende cijfers op de website van de Wereldbank. Consumenten in de VAE hebben in verhouding veel te besteden. Ze kopen veel via internet maar ook de traditionele detailhandel is groot in de VAE. Er zijn 3 factoren die de keuzes van de consumenten in de VAE bepalen: prijs, kwaliteit en aftersales. De consumenten in de VAE zijn prijsgevoelig.

Aftersales voor klantenbinding

Aftersales zijn belangrijk voor de consument in de VAE. Met aftersales kunnen bedrijven een goede band opbouwen met hun klanten.

Remboursbetalingen

In webwinkels is onder rembours betalen (betalen bij aflevering) nog altijd populairder dan direct online afrekenen. Nadelen van onder rembours betalen is dat het leidt tot meer retouren en hogere bezorgkosten.

Plaats: online verkoop neemt toe

In de VAE kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. De detailhandel heeft een grote rol in de economische groei van heel de VAE. De afgelopen 10 jaar speelde het een sleutelrol in de ontwikkeling van Dubai. Vooral het luxesegment zit in de lift. Ook weet de bevolking goed zijn weg in de wereld van e-commerce.

Kleine winkels

Kleine winkels zijn vaker te vinden in minder grote steden en op het platteland. Daar bieden verkopers meestal betaalbare merken of merkloze producten aan.

Grote shoppingmalls

Net als in Saoedi-Arabië zijn grote malls erg populair in de VAE. U vindt ze in de grote steden. De Dubai Mall Emaa en Abu Dhabi Mall zijn voorbeelden van grote malls. Dubai Mall Emaa is de grootste mall in de wereld. In deze centra zijn veel luxemerken en winkels te vinden. Vooral in de hete zomermaanden zijn de malls met airconditioning populaire plekken om heen te gaan.

Snelle groei van e-commerce

De coronapandemie heeft online winkelen nog meer aangemoedigd. Volgens de Wereldbank gebruikt 100% van de Saoedische bevolking het internet. Ook de groei van sociale media heeft de opkomst van e-commerce in het land verder gestimuleerd. De verwachting is dat e-commerce in de VAE de komende jaren flink verder groeit.

Promotie: digitale reclame groeit

In de VAE wordt veel geld uitgegeven aan advertenties. Marketing in de VAE is erg digitaal gericht. De drukste verkoopperiode van het jaar is de week na Ramadan. Promotie die hiermee te maken heeft, wordt positief ontvangen.

Om in de VAE op publieke plekken te kunnen adverteren heeft u een Advertising Permit nodig. Denk bijvoorbeeld aan billboards en banners op gebouwen. Lees hier meer over op de website van de overheid.

Digitale promotie: op een na grootste in de MENA-regio

Denk bij digitale marketing in de VAE vooral aan marketing via smartphones. Het percentage smartphonegebruikers is een van de hoogste wereldwijd. In de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) geeft de VAE op Saoedi-Arabië na het meeste uit aan online reclame. Het overgrote deel van de bevolking is actief op sociale media. De inwoners van de VAE delen veel online. Mobiele advertenties en vooral social media advertenties worden daarom veel gebruikt. Ook banner advertising is goed ontwikkeld en wordt veel ingezet.

Populaire websites in de Verenigde Arabische Emiraten zijn niet veel anders dan de populaire websites bij ons. Denk aan Google, Youtube, Facebook en Instagram. Populaire webshops in de VAE zijn Amazon, namshi.com, noon.com, apple.com en sharafdg.com. Op de website dubizzle.com worden ook veel advertenties geplaatst.

Een paar Indiase websites hebben ook hoge bezoekcijfers: Manoramaonline.com en Mathrubhumi.com. Dat heeft te maken met Indiërs die in de Verenigde Arabische Emiraten wonen.

Kranten en weekbladen

Adverteren in geprinte kranten en weekbladen neemt af, maar wordt nog veel gedaan. Een groot deel van de lezers leest nu de krant online en dit aantal stijgt.

De meest verspreide Engels-Arabische kranten zijn Gulf News, The National en Khaleej Times. Reclame in dagbladen is vooral handig voor dure, chique producten. Denk aan de bijlage van The National Luxury en Vogue Arabia. De luxe bijlages van de FT en WSJ worden ook zeer goed gelezen. Een overzicht van de dagbladen in de VAE vindt u op Worldpress.org.

Radio en televisie

De radio-industrie is flink geraakt door de coronapandemie. Er was toen veel minder woon-werkverkeer. Advertenties namen hierdoor ook af. Toch wordt deze vorm van adverteren nog veel ingezet.

Radio- en televisie-uitzendingen zijn voornamelijk in het Arabisch, Engels, Hindi en Urdu en kunnen ook gebruikt worden als reclamemedium. De reclame voor televisie is kostbaar maar kan wel effectief zijn. De tv-series tijdens Ramadan trekken een groot publiek en zijn een goede optie voor adverteerders. Reclame op radio kan een voordelig alternatief zijn.

Cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar de VAE. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Kijk hiervoor op onze pagina Do's-and-don'ts in de VAE.

Islamitisch land met strenge eisen aan reclame

Houd in uw reclame- en promotie-uitingen rekening met het feit dat de VAE een islamitisch land is. De overheid houdt toezicht op alle radio- en televisie-uitzendingen, en toetst of deze voldoen aan de morele en religieuze standaarden.

De overheid heeft een Engelstalige Advertising Guide (pdf download) gepubliceerd met meer informatie over advertentieregels.

Meer weten?

  • De overheid van de VAE heeft een handige overzicht met richtlijnen voor adverteren en marketing in Dubai (pdf).
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in de VAE. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
  • De website LyLawyers heeft een handig overzicht met wetten en regels over adverteren in de VAE.
  • McKinsey heeft een consumentenonderzoek in de Golfstaten op zijn site gepubliceerd. Dit onderzoek is gericht op onder andere consumentengedrag in de VAE.

Vragen over ondernemen in de Verenigde Arabische Emiraten?

Onze adviseurs helpen u graag verder.

De data in bovenstaande teksten komt – tenzij anders aangegeven – van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?