Marketing in Taiwan
Taiwan heeft een bevolking van ruim 23 miljoen inwoners. Het overgrote deel daarvan woont in de steden. Taiwanezen hebben over het algemeen een hoog besteedbaar inkomen en Nederland is een van de grootste buitenlandse investeerders in Taiwan.
De ICT-industrie is van enorm belang voor de economische ontwikkeling in Taiwan, en dat vertaalt zich ook naar de digitale aanwezigheid van Taiwanezen. Zij maken veel gebruik van hun mobiel en zitten graag online; daar worden ook veel aankopen gedaan.
Product: trend voor gezond en duurzaam
Taiwanezen zijn erg trouw aan bepaalde merken, vooral als het gaat om agrofood-producten. Maar zij letten ook graag op de prijs: als een merk of winkel de prijzen verhoogt, gaat de Taiwanese consument snel ergens anders naartoe.
De laatste jaren is er groeiende vraag naar gezonde voeding en verse producten als onderdeel van een gezonde levensstijl. Fruit en groenten zijn de meest verkochte voedingsmiddelen, gevolgd door eieren en rijst. Men heeft een voorkeur voor Taiwanese en Japanse levensmiddelen, maar staat open voor Westerse producten. Kwaliteit en presentatie van verpakkingen zijn belangrijk. De consument is hier gevoelig voor.
Bij hun keuze voor producten en diensten, letten Taiwanezen steeds meer op duurzaamheid. Zo is er steeds meer vraag naar producten van kleine, lokale ondernemers.
Prijs: prijzen geven de doorslag
Taiwanezen doen graag aan prijs-kwaliteitvergelijking. Daarbij is de prijs meestal doorslaggevend. Men is gevoelig voor aanbiedingen, maar hecht ook waarde aan kwaliteit en goede service.
Oudere consumenten met veel spaargeld, hoge pensioenen en winstgevende investeringen, hebben in Taiwan het meest te besteden. Zij maken veel gebruik van internet en zijn voornamelijk op zoek naar mooie, nieuwe levenservaringen.
Plaats: op termijn meer online aankopen dan fysieke
E-commerce is erg groot in Taiwan. 4 op de 5 internetgebruikers koopt regelmatig iets online. De verwachting is dat het aantal online aankopen de komende jaren veel verder stijgt. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk meer online gekocht worden dan in fysieke winkels.
Taiwanezen doen hun online aankopen verreweg het meest op e-commerce-platformen, waaronder Shopee, Lazada, Amazon en AliExpress. Daarnaast shopt men ook op websites van winkels en merken, in winkelapps, en op online marktplaatsen zoals E-bay, Etsy en Carousell.
Een belangrijke trend op het gebied van e-commerce is het uitbreiden van de service en betaalopties - daar is veel vraag naar. Daarnaast worden 'big data' en kunstmatige intelligentie steeds vaker ingezet om e-commerce-platformen te koppelen aan traditionele verkooppunten.
Promotie: houd rekening met wetten en regels
Online adverteren en sociale media zijn de meest effectieve marketingkanalen in Taiwan. Instant messengers zoals Line (veelgebruikt in Azië) en Facebook Messenger zijn de meest populaire vorm van sociale media, gevolgd door sociale netwerken zoals Facebook, Youtube en Instagram.
Live uitzendingen via social media worden steeds vaker ingezet als marketingmiddel. Daarnaast zijn Taiwanezen gevoelig voor influencers op verschillende sociale media.
Als u uw producten of diensten gaat adverteren in Taiwan, moet u rekening houden met de wetten en regels. Zo gelden er bepaalde regels ter bescherming van vrouwen en kinderen in reclame-uitingen. De autoriteiten stellen ook veel andere eisen aan reclame-uitingen. Die eisen lopen uiteen van de lengte van reclamespotjes tot specifieke regels voor alcohol en rookwaren. Laat u hierover dus goed adviseren door lokale bureaus of door onze landenadviseurs.
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met een van onze adviseurs. Wij denken graag met u mee.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken