Marketing Noorwegen

Laatst gecontroleerd op:
30 juli 2020
Gepubliceerd op:
28 juni 2013

In Noorwegen wonen iets meer dan 5 miljoen mensen, verspreid over een land 8 keer zo groot als Nederland. Met een bruto nationaal product van bijna € 70.000 per hoofd van de bevolking is Noorwegen een van de koopkrachtigste landen in Europa.

Producten verkopen in Noorwegen: wat zijn de trends?

De Noren hebben een hoge levensstandaard en relatief veel te besteden. Noren geven graag wat meer uit aan een product van betere kwaliteit. Vaak doen ze dus eerst wat vergelijkend onderzoek voordat ze een product kopen.

Interesse in nieuwe technologie

Noorse consumenten zijn geïnteresseerd in nieuwe producten, en dan vooral nieuwe technologie. De Noren zijn in hoge mate gedigitaliseerd, wat te maken heeft met het hoge opleidingsniveau. Noorwegen is een van de landen met de meeste internet- en smartphonegebruikers ter wereld. Zowel jongeren als ouderen zijn erg actief online.

Voorkeur voor Noorse producten

Noren zijn trots op hun land en tradities. Over het algemeen houden zij vast aan nationale merken en producten. Daarnaast komen veel producten uit Zweden en Denemarken, want de Scandinavische landen hebben een niet te onderschatten band qua cultuur en taal. Online shopt men echter niet altijd bij dezelfde aanbieder en is meer interesse voor producten uit andere landen.

Duurzamer winkelen

De Noren worden zich steeds bewuster van duurzamere manieren van leven en winkelen. Biologische producten worden steeds meer verkocht. Ook stijgt de verkoop van groenten en fruit, terwijl de verkoop van vlees en vis daalt. Daarnaast is de tweedehandsmarkt erg populair, om economische en duurzame redenen. Finn.no, de Noorse versie van Marktplaats.nl, staat in de top 10 van best bezochte websites. Vooral meubels, elektronische apparaten, hobby- en sportartikelen worden veel tweedehands verkocht op internet.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

De relatief kleine Noorse bevolking woont verspreid over erg uitgestrekte gebieden en grote afstanden. Dat heeft invloed op de distributie van producten. Houd daar rekening mee als u producten wil verkopen in Noorwegen. Door de afstanden spelen e-commerce en postorderbedrijven een belangrijke rol.

Supermarkten

Om producten te verkopen in Noorwegen is het aanstellen van een lokale agent of importeur essentieel. Supermarktketens werken met inkoopcentrales, die min of meer een monopoliepositie hebben. De prijzen in de Noorse supermarkten zijn overigens berucht hoog. Die liggen gemiddeld zo'n 50% hoger dan het gemiddelde van Europa. Dat heeft onder meer te maken met stricte wet- en regelgeving voor zuivelproducten. Alcohol en sigaretten zijn nóg duurder.

Relatief kleine retailsector

Meer dan de helft van alle handel in Noorwegen gaat via groothandelaren. Vanwege de kleine bevolking heeft Noorwegen een relatief kleine retailsector, die weinig zakendoet op internationaal gebied. Winkels zijn vooral geconcentreerd in de grotere steden. Grotere winkelcentra zijn in opkomst in Oslo en de omringende provincies.

E-commerce

Bijna alle Noren hebben toegang tot internet en een smartphone. Zo'n 2/3 van hen shopt zeer regelmatig online. Per maand geven zij ook relatief veel geld uit aan online aankopen. De producten die het meest online gekocht worden zijn kleding, media, huishoudelijke apparaten, make-up en toiletartikelen.

Marketing: verover de Noorse markt

Social media advertising maakt een opmars

Aan display advertising wordt het meeste geld uitgegeven in Noorwegen, gevolgd door search advertising. Het adverteren op social media maakt daarnaast een duidelijke opmars. Meer dan 80% van de Noren zit op social media, vooral op Facebook, Pinterest en Twitter. Het aantal gebruikers daalt bij hogere leeftijdscategorieën, maar blijft hoog. Van de Noren in de leeftijd tussen 55 en 64 jaar zit bijvoorbeeld meer dan 70% op social media.

Traditionele media minder populair voor marketing

Steeds minder bedrijven besteden hun marketingbudget aan traditionele media in Noorwegen. Het aantal Noren dat tv kijkt is een stuk lager dan het aantal Noren dat de hele dag door op internet zit. En het aantal tv-kijkers daalt ieder jaar. Datzelfde geldt voor het aantal Noren dat dagelijks de krant leest.

Een overzicht van alle Noorse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Hoe kan RVO u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Noorwegen? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO is er om u als internationale ondernemer te helpen.

Cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Noorwegen. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Noorwegen? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer informatie

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • Medianorway verzamelt gegevens over het mediagebruik in Noorwegen. Ook heeft het gegevens over netto reclame-inkomsten in Noorse media, verzameld door het Instituut voor Reclame- en Media Statistieken (IRM).
  • Het IRM Institute for Advertising and Media Statistics biedt statistieken over de advertentie- en reclamemarkt in Scandinavische landen. De website is deels Engels en deels Noors.
  • Ook Statistics Norway biedt veel interessante informatie.
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Noorwegen. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?