Do's-and-don'ts in Noorwegen

Laatst gecontroleerd op:
21 november 2022
Gepubliceerd op:
12 februari 2020

Bij het zakendoen in Noorwegen moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks. De ambassade in Oslo draagt bij aan deze pagina.

Wist u dat RVO u kan helpen bij het oriënteren op de markt én bij het leggen van zakelijke contacten? Wij geven u dan ook graag persoonlijk advies voor zakendoen in het buitenland.

Zakelijke omgangsvormen in Noorwegen

Wees punctueel

Noren zijn bijzonder punctueel. Ze komen liever te vroeg dan te laat. Plan uw afspraak ruim van tevoren, wees op tijd en zet uw telefoon stil of uit bij een bespreking. Mocht u onverhoopt toch te laat zijn, laat het dan tijdig weten.

Neem de tijd

De Noren overleggen veel, net als Nederlanders. Waar Nederlanders gewend zijn om direct te zijn en ook nee durven te zeggen, doen Noren dat iets minder. Ze zullen niet snel direct nee zeggen. Wanneer Noren negatief zijn, geven ze eerder geen reactie dan een negatieve. Ook zoeken ze meer naar harmonie. 

Werk aan vertrouwen

Vertrouwen

Noren hechten veel waarde aan transparantie en eerlijkheid. Die helpen om een vertrouwensband tot stand te brengen. Dat duurt misschien iets langer dan bij Nederlanders onderling. Zo'n vertrouwensband kan wel jaren meegaan.

Spreek een beetje Noors

Hoewel de Noren over het algemeen zeer goed Engels spreken, stellen zij het op prijs als u een paar zinnen in het Noors spreekt. Bij het zakendoen spreekt men bij voorkeur Noors, gevolgd door Engels en Duits. Er zijn 2 vormen van het Noors: Bokmål en Nynorsk. Bokmål is het meest gangbaar.

Plan afspraken binnen werktijd

Noren hechten veel waarde aan hun vrije tijd. Zij maken geen lange werkdagen, maar gaan heel efficiënt met hun tijd om. Plan uw afspraken tussen 09:00 en 15:00 uur. Veel Noren gaan namelijk om 16:00 uur naar huis. Daarnaast kunt u ook beter niets inplannen op de vrijdagmiddag.

Wees niet hiërarchisch

De Noorse samenleving is nog minder hiërarchisch dan de Nederlandse. Het Noors kent geen u-vorm. Men gaat snel over op de voornaam en titels worden vrijwel nooit gebruikt. Tijdens een bijeenkomst doet iedereen die iets weet van het onderwerp actief mee. De rol binnen de organisatie is er minder belangrijk.

Wees niet altijd aan het woord

Voor de Nederlandse verkoper is het van belang om goed te luisteren naar de wensen van de klant. Neem de rust en de tijd en voorkom continu aan het woord te zijn. Het geeft niet als er af en toe een stilte in een gesprek valt. Noren houden niet van keiharde prijsonderhandelingen.

Kleed u niet te formeel

De kledingstijl bij het zakendoen is over het algemeen wat informeler dan in Nederland. Let er ook op dat u uw kleding aanpast aan het weer. Met name in de winter kan het verraderlijk glad zijn. Dan zijn goede schoenen met profielzolen echt een noodzaak.

Vragen over ondernemen in Noorwegen?

Onze adviseurs helpen u graag verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?