Marketing in Marokko

Laatst gecontroleerd op:
12 februari 2024
Gepubliceerd op:
3 juli 2013

Marokko heeft een bevolking van 36,3 miljoen inwoners. De snel groeiende middenklasse in de grote steden, verandering van levensstijl en de groeiende toerisme-industrie bieden kansen voor internationale ondernemers. In Marokko zijn de belangrijkste talen Arabisch en Frans. Dat is iets om in uw marketing rekening mee te houden.

Hoe bereikt u de Marokkaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Product: interesse in kleding, reizen en eten en drinken

De meeste interesse van Marokkaanse consumenten ligt bij de categorieën kleding, schoenen, elektronica, reizen en eten en drinken.

De Marokkaanse consument geeft het meeste geld uit aan eten en drinken. Daarna aan huisvesting, water en elektriciteit. Vervolgens aan gezondheidszorg. Een groot verschil met andere landen in Noord-Afrika is dat Marokkaanse consumenten verhoudingsgewijs minder geld uitgeven aan transport.

Opkomende middenklasse en jonge consumenten

Marokko verstedelijkt in hoog tempo en in de grote steden is bovendien sprake van een opkomende middenklasse. De Marokkaanse samenleving kiest vaker voor een westerse levensstijl, maar is niet heel trouw aan merken.

De Marokkaanse bevolking is vrij jong. De gemiddelde leeftijd is 29 jaar. De vraag naar producten voor een jongere bevolkingsgroep is dan ook groot in Marokko.

Prijs: vergelijkbaar met regio

De consumentenprijzen van Marokko zijn vergelijkbaar met de rest van de MENA-regio. Bekijk de vergelijkende cijfers op de website van de Wereldbank.

Volgens de Marokkaanse consumentenprijsindex (CPI) stegen de prijzen voor alcoholische dranken en tabak het hardst de afgelopen jaren. Daarna volgen de prijzen van opleiding, vervoer en andere goederen en diensten.

Plaats: de beste verkoopkanalen

Het aantal winkels dat aan consumenten levert groeit en internationale merken zijn in opkomst. De koopkracht is verbeterd, waardoor het consumptiegedrag veranderd. Dat stimuleert de verkoop van geïmporteerde goederen. Het distributiesysteem is de afgelopen decennia sterk gemoderniseerd. Daarnaast wordt elektronisch betalen steeds gewoner.

Grote supermarktketens openen vestigingen in grote steden. Door de komst van deze hyper- en supermarkten zijn er ook veel nieuwe consumentenproducten op de markt gekomen. Het eet- en consumptiepatroon wordt ook steeds meer westers.

Opvallend is dat Marokkanen steeds meer gezonde, biologische producten kopen. Vooral jonge consumenten doen dit.

Webwinkels: vooral in grote steden

Marokkanen kopen ook steeds meer online hun producten. De meeste online consumenten komen uit de grote steden Casablanca, Rabat en Marrakesh. Vooral jongeren tussen de 25 en 34 jaar doen online aankopen. De producten die het meest online gekocht worden zijn kleding, elektronica, schoenen, producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke apparaten.

Met name online marktplaatsen zijn heel populair in Marokko. Alleen Zuid-Afrika heeft meer online marktplaatsen. De consumenten maken vooral gebruik van de marktplaatsen Avito, Jumia en MarocAnnonces.com.

In heel Noord-Afrika zijn bedrijven iets later dan elders in de wereld met het aansluiten op de digitale markt. De laatste jaren halen ze hun achterstanden echter in. Het aantal internetgebruikers neemt de laatste jaren ook snel toe, zie de website van de Wereldbank.

Toch is de retailverkoop via e-commerce nog vrij klein in vergelijking met de totale retail in Marokko. In de B2C E-commerce value index van UNCTAD en de Wereldbank van 2020 (waar Nederland 2e staat) staat Marokko 95e. Dat is 7e van Afrika.

Het smartphonegebruik neemt met name snel toe. Het aandeel van mobiele e-commerce is in Marokko verhoudingsgewijs groter dan in andere landen in de regio (59%, cijfers 2021). Wel betalen de meeste online klanten nog onder rembours, oftewel via cash-on-delivery.

Promotie: veel beeldgerichte marketing

Reclame speelt een belangrijke rol in het dagelijkse leven in Marokko. De meeste advertenties zijn voor de sector telecommunicatie, banken, entertainment en voeding.

Houd rekening met het feit dat in Marokko veel mensen niet kunnen lezen: volgens de Wereldbank ligt de alfabetiseringsgraad rond de 77% (cijfers 2022). Marketing is dus ook meer beeldgericht dan tekstgericht.

Televisie: verreweg het grootste medium voor reclame

Tv-reclames hebben de hoogste reclameopbrengsten. De meeste reclames verschijnen op de nationale televisiezender RTM en het commerciële 2M. Marokkaanse tv-zenders hebben wel veel concurrentie van buitenlandse zenders.

Billboards en radio: ook belangrijk

Buitenreclame is een grote reclamemarkt in Marokko - bijna het dubbele van de geprinte media. Radio heeft ongeveer een marktaandeel van de helft van tv-reclame. Tijdschriften en kranten vormen niet zo'n grote reclamemarkt in Marokko. Houd er rekening mee dat ongeveer 30% van de tijdschriften in Marokko in het Frans is. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

In 2019 vormde de digitale reclamemarkt ongeveer een vierde van de advertentiemarkt voor televisie. De markt is wel wel een stuk groter dan de reclamemarkt voor geprinte media.

Cultuurverschillen: check de do's-and-don'ts van Marokko

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Marokko. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak.

Heeft u nog vragen? Onze adviseurs denken graag met u mee.

De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?