Marketing in Italië

Laatst gecontroleerd op:
24 januari 2024
Gepubliceerd op:
17 juni 2013

Of uw exportproduct succesvol is, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Product, prijs, plaats en promotie zijn allemaal essentieel.

Voor de promotie van uw product is er een grote hoeveelheid kanalen beschikbaar. Afhankelijk van uw product en de doelgroep kunt u kiezen voor internet, tv, radio en/of billboards.

Zoekt u meer informatie over marketing of producten verkopen in Italië dan u hieronder tegenkomt? Neem dan contact op met een van onze regio-experts.

Product: past uw exportproduct op de markt?

Past uw product in de markt van het exportland? Zijn er al soortgelijke producten? En hoe zit het eigenlijk met de concurrentie? Dat zijn belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren. Wij geven hieronder een aantal producttrends in Italië weer.

Specialistische producten

Italië vergrijst. Door de vergrijzing komt er meer behoefte aan specialistische producten. Hier kunt u aan denken als u uw product of dienst lanceert op de Italiaanse markt.

Producten op het gebied van gezondheid

Er is veel interesse in nieuwe producten, in het bijzonder de producten op het gebied van gezondheid. Ook hebben Italianen steeds meer voorkeur voor biologische, lokaal geproduceerde producten. Italianen maken zich in vergelijking met andere consumenten meer bezorgd over hun gezondheid.

Luxeartikelen en mode-artikelen

Luxeartikelen en modeartikelen worden steeds beter verkocht. In de modesector is vernieuwing belangrijk voor de Italiaanse consument.

Aanbiedingen

Aan de andere kant zijn Italiaanse consumenten vaak op zoek naar aanbiedingen. En voor grote uitgaven doen de meeste Italianen eerst online onderzoek. Lagere prijzen is ook de belangrijkste reden om online producten te kopen.

Denk aan de producteisen

Voor uw product en de bijbehorende verpakking gelden in het buitenland vaak specifieke eisen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Eisen aan uw product in Italië.

Winkelstraat in Trieste

Prijs: prijzen liggen op een gemiddeld niveau

De economische situatie in uw exportland kan drastisch verschillen van de situatie in Nederland. Een economische crisis of juist een economische bloei kan flinke invloed hebben op de prijs die consumenten willen betalen voor een product.

De prijzen liggen in Italië op een gemiddeld niveau in vergelijking met de regio. Bekijk de vergelijkende cijfers op de website van de Wereldbank.

Krijg inzicht in de prijsverschillen

Een handige tool om inzicht te krijgen in de prijsverschillen tussen landen is de Big Mac index. Deze index maakt een vergelijking tussen de verschillende valuta's ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere munt, ziet u hoeveel dollars die munt 'eigenlijk' waard is en of de wisselkoers te hoog of te laag is.

Zo kost een Big Mac in Italië 4,650 euro, cijfers 2022.

Meer informatie over de over de huidige economische situatie vindt u op onze pagina Handel Nederland - Italië.

Plaats: e-commerce neemt toe in populariteit

Italië is meer een land van de traditionele retail in gewone winkels dan van de e-commerce. Slechts 10% van alle verkochte goederen in Italië wordt via e-commerce verkocht (tegen in Nederland 28%).

Voor de meeste Italiaanse consumenten is versheid een belangrijke motivatie om naar de supermarkt of hypermarkt (ipermercato) te gaan. Van de voedselproducten wordt vooral koffie en thee online gekocht.

Ruim 87% van de Italiaanse bevolking gebruikt internet, waar dat in Nederland 99% is (bron: eurostat). Vooral op het gebied van online bankieren zijn er grote verschillen. In Italië doet 51% van de bevolking aan online bankieren, tegen 95% in Nederland (bron: eurostat).

Opmerkelijk zijn ook de digitale verschillen binnen het land zelf. In het noorden is 80% van de bewoners internetgebruiker. In het zuiden van Italië ligt dat rond de 70%. De zuidelijke regio's kennen wel de snelste groei van internetgebruikers.

De e-commerce ontwikkelt zich snel in Italië en er liggen nu veel kansen. Lees onderstaand artikel om hier meer over te weten.

"Engels is niet wijdverbreid, dus vertaal je website/ webshop naar correct Italiaans en zorg voor een Italiaanstalige klantenservice. Doe marktonderzoek, start simpel en neem de tijd."

Lees het artikel 5 Tips om uw kansen te grijpen in de Italiaanse e-commercemarkt.

Edith de Vries
Medewerker economische afdeling van het consulaat-generaal in Milaan

Promotie: veel verschillende mogelijkheden

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Maar adverteren in een ander land gaat verder dan alleen de oppervlakte. Culturele verschillen en overtuigingen zijn minstens zo belangrijk.

Een reclamebureau/specialist uit het exportland in de arm nemen is daarom geen overbodige luxe. Kijk ook eens op de Do’s-and-don’ts van Italië voor meer tips over cultuurverschillen.

Digitale reclame: vooral als ondersteuning voor tv-campagnes

Italië is nog niet zo digitaal-minded als bijvoorbeeld Nederland. Daarom dient een digitale marketingcampagne in Italië vooral om tv-campagnes te ondersteunen. Campagnes via search advertising en display advertising leveren dan het meeste op aan aandacht.

Social media: steeds meer promotie

Italië kent samen met Frankrijk het laagste percentage socialmediagebruikers in de EU (55% van de bevolking). Maar bedrijven gebruiken wel relatief veel social media. Italië is het 4e land van de EU in uitgaven aan promotie via social media.

De populairste sociale netwerken in Italië zijn gelijk aan die in Nederland: Facebook, Youtube, Twitter, Whatsapp en Instagram. Populaire Italiaanse nieuwssites zijn Repubblica.it, Corriere.it en Ansa.it. Andere populaire Italiaanse sites zijn Subito.it (online advertenties) en Libero.it (webportal).

Televisie en radio: duur maar effectief

Reclame op televisie in Italië is duur maar effectief. Een groot deel van de bevolking zegt de televisie te gebruiken voor het dagelijkse nieuws. De markt voor reclame is in Italië is daardoor nog steeds voornamelijk een aangelegenheid voor televisie. In uitgaven is de markt van tv-reclame momenteel groter dan de markt voor dagblad- en digitale reclame bij elkaar.

Verwacht wordt dat de uitgaven aan tv-reclame de komende jaren zeer gestaag blijven toenemen. Bovendien is in Italië de helft van de online media verbonden aan televisiezenders.

De 2 belangrijkste tv-zenders zijn de publieke omroep RAI (Rai Uno, Rai Due, Rai Tre, Rai News 24) en het commerciële kanaal Mediaset (Italia 1, Rete 4, Canale 5). RAI is ook de belangrijkste zender voor radio (Radio 1, 2 en 3). In de regio's Lombardije, Campania en Lazio kijkt men het meeste televisie.

Radioreclame kan effectief zijn maar daarmee bereikt de ondernemer wel een select publiek (vooral huisvrouwen, forensen, jongeren). De markt voor radioreclame is intussen hersteld van een forse dip in 2014 en groeit weer gestaag.

Dagbladen: sterk regionaal gebonden

De oplagen van de dagbladen zijn aan het dalen. Ook de uitgaven voor advertenties nemen ieder jaar af. De komende jaren wordt een nog iets scherpere daling verwacht. 

Typisch kenmerk voor de Italiaanse dagbladen is dat ze sterk regionaal gebonden zijn. In advertentie-inkomsten zitten lokale dagbladen niet heel ver achter de landelijke dagbladen. Ander kenmerk is dat bijna de helft van de bevolking geen kranten leest.

Daar staat tegenover dat Italiaanse kranten niet vaak werken met paywalls en via advertenties vrij nieuws financieren. Dat kan verklaren waarom Italianen zelden betaald nieuws online lezen.

Populairste dagbladen in Italië:

  • Gazetto dello Sport
  • Corriere della Sera
  • La Repubblica
  • Corriero dello Sport
  • Il Messagero

Een overzicht van alle Italiaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

De uitgaven voor reclame in tijdschriften is weer redelijk stabiel. Vooral in reclame-uitgaven voor vaktijdschriften is een stijging te zien.

Denk ook aan andere vormen van reclame

Er zijn meer vormen van reclame waarmee u de Italiaanse consument kunt bereiken:

  • De advertentiemarkt van de muziek- en podcastindustrie is nog niet groot maar neemt ieder jaar gestaag toe in volume.
  • Dat geldt ook voor de advertentiemarkt voor de gamesindustrie.
  • Billboards kunnen ook een goede manier van adverteren zijn.

De markt van business-to-business-reclame is overigens ook vrij groot in Italië. Deze markt is nog groter dan de markt voor dagbladen.

Meer weten?

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Italië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.

Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?

Onze adviseurs helpen u gratis verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?