Ervaringen van Nederlandse start-ups in China

Laatst gecontroleerd op:
21 juni 2021
Gepubliceerd op:
15 juni 2021

Wie kan er beter vertellen hoe het is om zich als start-up te vestigen en zaken te doen in Shanghai, dan Nederlandse start-ups die daar al actief zijn? Bekijk de video's met ervaringen van verschillende soorten start-ups om meer te weten te komen.

Visuele trendanalyses: Dashmote

Dashmote helpt bedrijven met marketing en productontwikkeling door middel van visuele trendanalyses. Dennis Tan is de CEO en mede-oprichter van het bedrijf. In deze video legt hij uit waarom Shanghai de beste plek is om in de Chinese markt te stappen; en hoe u zich daarop kunt voorbereiden. Een belangrijke les: "In China is alles lastig, maar tegelijkertijd is alles mogelijk."

Human resources: Seedlink

Seedlink is een human resources-start-up die 'machine learning' gebruikt bij het vinden van talent. Robin Young, oprichter en CEO van Seedlink, legt uit wat de culturele verschillen zijn tussen China en het Westen en wat dit betekent voor de samenwerking met Chinese collega's en partners. Zo zijn uw relaties met mensen belangrijker dan wat er op papier staat. Robin vertelt ook over de vele voordelen van het hebben van een Chinese zakenpartner.

Business accelerator: HighTechXL

HighTechXL helpt als 'business accelerator' bedrijven met opstarten in China. Veel van de activiteiten zijn gericht op innovatie voor start-ups, bedrijven, universiteiten en de overheid. Luuk Eliens, CEO van HighTechXL China, legt uit hoe belangrijk het is om een goede partner te vinden in China. Die heeft HighTechXL gevonden in XNode, maar wat was daarvoor nodig? Luuk spreekt ook over de culturele verschillen, die om een andere managementstijl vragen. En hij geeft antwoord op de vraag wanneer u zeker moet overwegen om de Chinese markt te betreden.

Werving en HR: Brunel

Brunel is een bedrijf dat ondersteuning biedt bij werving en HR. Daarnaast levert het werktuigbouwkundige consultants en projectmanagers die kunnen ondersteunen bij het realiseren van grote engineering- en bouwprojecten. Wouter Rinia legt uit hoe u talent aantrekt in een land als China. Velen denken dat u als buitenlandse start-up al snel een aantrekkelijke werkgever bent, maar de werkelijkheid is anders.

Merkinnovatie: Labbrand

Het consultancybedrijf Labbrand helpt bedrijven met merkinnovaties: welke merknaam en (online) merkbeleving werkt voor uw bedrijf in China? Vice General Manager van Labbrand, Jacquelien Brussee, deelt in deze video haar inzichten over de trends en de 'red flags' voor branding in China. Ook vertelt ze hoe Labbrand LinkedIn heeft geholpen met de positionering van het merk op de Chinese markt.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het startup-ecoysteem in Shanghai?

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?