Makkelijk met uw website de grens over? Lees deze 3 tips

Gepubliceerd op:
26 september 2023

We spreken met Niels Arts, één van de oprichters van Clonable, een bedrijf dat websites 'kloont' en vertaalt. Clonable maakt het makkelijker voor ondernemers om met hun bedrijf de grens over te gaan. Arts: "Wij pakken dingen niet graag half aan."

Na zijn studie geschiedenis ging Arts de journalistiek in. Al snel kwam hij erachter dat hij goed was in digitale zaken en het verkopen van zijn artikelen, en dat hij dat best leuk vond. Hij bouwde voor kennissen webshops in horlogebandjes en hockeyspullen, en daarmee ging hij al snel internationaal. In 2019 begon hij samen met 2 mede-oprichters de start-up Clonable. Inmiddels heeft het bedrijf klanten door heel Europa, van Spanje tot Duitsland en Zweden.

Wat is Clonable?

Clonable levert een tool om het voor bedrijven makkelijker te maken om naar het buitenland te gaan. Arts legt uit: "Nu is het vaak al zo dat er ongelooflijk veel moet worden geregeld om die stap te maken, en dan komt het onlinegedeelte daar nog bij. Dat nemen wij bedrijven grotendeels uit handen."

Europese markten zijn relatief makkelijk te betreden, maar de vele verschillende talen zorgen voor een barrière. Clonable zorgt niet alleen voor de continue vertaling van websites en webshops, maar ook voor het vergroten van de vindbaarheid door zoekmachine-optimalisatie (SEO). Arts: "Om op te schalen in het buitenland met bijvoorbeeld een webshop heb je continu vertalingen nodig. Nieuwe producten vergen voortdurend onderhoud. Wij combineren een aantal AI-tools om dat proces te versnellen."

Tip 1: Verdiep u al vroeg in de markt en de zakencultuur

Clonable ging al vroeg de grens over om zich te oriënteren op de internationale stap. Arts: "Als je een tool biedt om internationaal te gaan, moet je het zelf ook niet half aanpakken. Practice what you preach, zeg maar." Het bedrijf kwam zo allerlei informatie te weten via onder meer de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) en RVO.

"In Duitsland merk je bijvoorbeeld dat je warme introducties van een handelsorganisatie of ambassade heel goed kunt gebruiken. Dan merk je dat de zakencultuur anders is dan in Nederland: als je product goed is, gaan mensen hier gemakkelijk met je in zee. Ook moet je in veel landen niet aankomen met een goedkoper product, omdat ze dan kunnen denken dat je product slechter is. Je wilt dat soort dingen weten voordat je echt de stap gaat maken."

Tip 2: Wees niet bang om te vragen

Arts nam in 2022 voor het eerst deel aan het jaarlijkse Nederlands Export Event (NEX). Hij legt uit hoe NEX hem verder hielp: "Wat me opviel is hoe eenvoudig het is om ambassade-experts en RVO-adviseurs te spreken. Dat vond ik erg waardevol. Per land kon je makkelijk regelen wie je wilde spreken. Van allerlei zaken had ik niet gedacht dat het er allemaal bij hoorde. Gaandeweg kom je erachter wat je eigenlijk nodig hebt voor de volgende stap. Ik ga dit jaar dan ook voor de 2e keer naar NEX, nu weet ik nog beter welke vragen ik ga stellen."

Het valt Arts steeds weer op dat mensen elkaar graag helpen, ook andere ondernemers. "Veel ondernemers hebben al internationale ervaring. Op beurzen, maar zeker ook op het Nationaal Export Event kun je erg veel van elkaar opsteken, of het nu hetzelfde vakgebied betreft of niet. Eigenlijk raad ik iedereen aan: als je het niet weet, gewoon vragen. Uiteindelijk kom je altijd bij de juiste persoon terecht."

Tip 3: Onderschat de stap naar het buitenland niet

Tenslotte wil Arts nog aan andere ondernemers meegeven dat de stap naar het buitenland niet onderschat moet worden. "Ondanks dat we ons echt hebben ingelezen, waren we toch nog wel redelijk naïef. De stap naar het buitenland is echt een kwestie van lange adem. Besteed er veel tijd aan, ook al is dat lastig naast je thuismarkt. In feite heb je met het internationale gedeelte een nieuw bedrijf en het is bijna een nieuwe tak van sport. Dat doe je niet even. Ook wij zijn daar nog steeds startend in, dus weten ook nog lang niet alles."

Hoe kan RVO u helpen?

Niels Arts maakte met Clonable gebruik van de WBSO-subsidie voor het uitvoeren van onderzoek en van de SIB-subsidie (Support International Business) voor bedrijven die willen starten met internationaal ondernemen. Bekijk onze Subsidie- en financieringswijzer en ontdek welke subsidies RVO nog meer aanbiedt.

Wij kunnen u nog op allerlei andere manieren helpen. Zo kan een regio-adviseur u bijvoorbeeld helpen met een marktverkenning of een landenvergelijking

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?