Octrooi verkopen

Laatst gecontroleerd op:
7 december 2020
Gepubliceerd op:
31 maart 2017

Verkoop van een octrooi is meestal niet de eerste overweging van een uitvinder. Toch kan verkopen een winstgevende optie zijn.

Het is niet verplicht verkoop van een octrooi op te nemen in het Nederlands Octrooiregister. Maar het is wel raadzaam, omdat derden er dan rekening mee moeten houden (zogenoemde 'derdenwerking').

U kunt uw octrooi verkopen voor een eenmalig bedrag maar het kan bijvoorbeeld ook voor een percentage van de omzet. Door een octrooi te verkopen, draagt de octrooihouder alle rechten en plichten over op de koper.

U hoeft ook niet al uw octrooien op een uitvinding te verkopen: u kunt bijvoorbeeld het Amerikaanse octrooi verkopen en het Nederlandse octrooi zelf houden.

Voordelen en nadelen

Voordelen van verkopen:

  • snel: de ondernemer heeft vroeg opbrengst zonder hoge investeringen
  • weinig risico: ondernemer hoeft niet zelf het octrooi te handhaven en heeft dus niet te maken met rechtszaken
  • het vergt relatief weinig ondernemersvaardigheden.
  • gemakkelijk: de ondernemer heeft er weinig of geen omkijken meer naar

Nadelen van verkopen:

  • Is een octrooi eenmaal verkocht dan is er niet meer van strategie te veranderen. Bij de meeste andere opties zoals het verlenen van een licentie is verandering nog wel mogelijk.  
  • Bij een heel nieuw, op zichzelf staand product is het lastig kopers voor het octrooi te vinden. Maar het zelf ontwikkelen van een markt is ook niet makkelijk.
  • De waarde van een octrooi is lastig in te schatten. De invloed van het octrooi op de markt, en daarmee het succes ervan, is moeilijk te voorspellen.

Verkoop uitbesteden

Het verkopen van een octrooi is ingewikkeld en kost veel tijd. Daarom kan het een uitkomst zijn dit uit te besteden aan gespecialiseerde bedrijven. Een gespecialiseerd bedrijf met mogelijkheden, kennis en ervaring haalt er waarschijnlijk meer uit dan iemand die net komt kijken op de markt. Octrooiveilingen bieden eventueel uitkomst.

Immateriële waarde

Naast materiële waarde kunnen uitvindingen ook immateriële waarde hebben. Een bedrijf dat regelmatig nieuwe producten lanceert krijgt een innovatief imago op de markt. Ook als die nieuwe producten commercieel minder interessant zijn. Dat imago kan veel waard zijn en daarmee ook een octrooi dat het imago verhoogt.

Vragen over Octrooien?

Bel 088 042 40 02

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?