Gesloten voor aanvragen

Aanvraagproces Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) Q2 2021

Laatst gecontroleerd op:
14 augustus 2023
Gepubliceerd op:
17 juni 2021

De TVL Q2 2021 was open voor aanvragen van 25 juni 2021 08:00 uur tot en met 20 augustus 2021 17:00 uur.

Bekijk wat u nodig had voor uw aanvraag Tegemoetkoming Vaste Lasten Q2 2021. 

Mkb of grote onderneming?

Het was belangrijk zeker te weten of u een mkb-onderneming of grote onderneming was. Was u bijvoorbeeld een grote onderneming en behoorde u tot een groep verbonden ondernemingen? Dan was maar één aanvraag per groep mogelijk. Een tweede onderneming uit de groep die apart aanvroeg, kreeg dan een afwijzing.

Of bleek uw mkb-onderneming toch een grote onderneming? Dan moest u de aanvraag intrekken en een nieuwe doen. En dat zorgde voor vertraging in de afhandeling. Als de indientermijn gesloten was, wezen wij uw aanvraag af. U kreeg dan de mogelijkheid om een nieuwe aanvraag in te dienen in de juiste categorie (grote onderneming of mkb). Als dit gebeurde, namen we contact met u op om te bespreken wat dit voor u betekende en welke mogelijkheden er waren.

Doorloop het stappenplan om te bekijken of uw onderneming een mkb-onderneming of grote onderneming is.

Wat had u nodig voor uw aanvraag

Voor uw aanvraag TVL Q2 2021 had u de volgende gegevens nodig:

  • Identificatie: u logt in met eHerkenning niveau 3 met machtiging 'RVO diensten op niveau eH3' (of hoger) of DigiD. Wilt u DigiD gebruiken? Dat kan alleen als u degene bent die bij KVK geregistreerd stond als eigenaar of bestuurder van het bedrijf.
  • KVK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN).
  • Uw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.
  • Het bankrekeningnummer dat op naam stond van uw onderneming. Had u een eenmanszaak en had u geen zakelijk bankrekeningnummer? Dan mocht u uw privérekeningnummer doorgeven waarop de zakelijke transacties uit uw onderneming plaatsvonden. Let op: het rekeningnummer dat u bij uw aanvraag invulde, gebruikten wij voor het overmaken van de tegemoetkoming. 
  • De omzet van april tot en met juni 2021. Onder omzet vallen alle inkomsten zonder de btw, en vóór aftrek van kosten en vaste lasten.
  • Welke omzetgegevens u nodig had voor de referentieperiode, hing af van de datum waarop u uw bedrijf voor het eerst had ingeschreven in het Handelsregister van KVK. U kon uit 2 referentieperiodes de gunstigste periode kiezen.
  • In sommige situaties waren extra bijlagen nodig, zoals een derdenverklaring of accountantsproduct. Kijk of dit voor u gold op de pagina Aanvullende voorwaarden.
  • Had u een grote onderneming? Dan leverde u bij de aanvraag ook de volgende gegevens:
    • U vulde een verklaring niet in financiële moeilijkheden in. Deze verklaring maakte deel uit van het aanvraagformulier.
    • U leverde een overzicht van de tot de groep behorende ondernemingen op het moment van aanvraag, in de referentieperiode en in de subsidieperiode. U vermelde de KVK-nummers van alle verbonden ondernemingen in Nederland. Deze gegevens vulde u in op het aanvraagformulier.

Heeft u uw bedrijf voor 31 maart 2019 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kon kiezen uit Q2 2019 of Q3 2020.

  • U diende de btw-aangiftes in voor dat deel van uw omzet, waarvoor u BTW-aangifte deed. U kon kiezen uit de btw-aangiften van het 2e kwartaal van 2019 (Q2 2019, apr-jun 2019) of het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020);
  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen BTW-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Heeft u uw bedrijf tussen 1 april 2019 en 30 juni 2019 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kon kiezen uit Q3 2019 of Q3 2020.

  • U diende de btw-aangiftes in voor dat deel van uw omzet, waarvoor u btw-aangifte deed. U kon kiezen uit de btw-aangiften van het 3e kwartaal van 2019 (Q3 2019, juli-sep 2019) of het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020);
  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen btw-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Heeft u uw bedrijf tussen 1 juli 2019 en 30 september 2019 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kon kiezen uit Q4 2019 of Q3 2020.

  • U diende de btw-aangiftes in voor dat deel van uw omzet, waarvoor u btw-aangifte deed. U kon kiezen uit de btw-aangiften van het 4e kwartaal van 2019 (Q4 2019, okt-dec 2019) of het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020);
  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen btw-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Heeft u uw bedrijf tussen 1 oktober 2019 en 31 december 2019 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kon kiezen uit Q1 2020 of Q3 2020.

  • U diende de btw-aangiftes in voor dat deel van uw omzet, waarvoor u btw-aangifte deed. U kon kiezen uit de btw-aangiften van 1e kwartaal van 2020 (Q1 2020, jan-mrt 2020) of het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020);
  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen BTW-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Heeft u uw bedrijf tussen 1 januari 2020 en 31 maart 2020 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kunt kiezen uit Q2 2020 of Q3 2020.

  • U diende de btw-aangiftes in voor dat deel van uw omzet, waarvoor u btw-aangifte deed. U kon kiezen uit de btw-aangiften van het 2e kwartaal van 2020 (Q2 2020, apr-jun 2020) of het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020);
  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen BTW-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Heeft u uw bedrijf tussen 1 april 2020 en 30 juni 2020 voor het eerst ingeschreven in het Handelsregister van KVK?
U kon kiezen uit Q3 2020 of de eerste 3 maanden van een geheel kalenderkwartaal na de maand van inschrijving.

  • U diende de btw-aangiftes van het 3e kwartaal van 2020 (Q3 2020, jul-sep 2020) of de eerste 3 maanden van een geheel kalenderkwartaal na de maand van inschrijving in;

  • Als u over uw omzet of een deel daarvan geen btw-aangifte deed, dan diende u (ook) andere onderbouwing voor (dat deel van) uw omzet in. Bij voorkeur een uitdraai uit uw boekhoudprogramma met de omzet in uw referentieperiode of andere bewijsstukken zoals een jaarrekening.

Grote ondernemingen konden ook uit deze 2 referentieperioden kiezen, behalve als er al een ander onderdeel van de groep voor 31 maart 2019 ingeschreven stond: de inschrijfdatum van het eerste onderdeel van de hele groep telde.

Stap voor stap door het aanvraagformulier

Na uw aanvraag

Wij streefden ernaar uw aanvraag zo snel mogelijk te beoordelen. Binnen maximaal 8 weken (bij grote ondernemingen: 13 weken) hoorde u of wij uw aanvraag goedkeurden. 

Bekijk wat er na uw aanvraag gebeurde

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?