GB7 - Gebruik opblaasbare luchtkussens bij een vrachtwagendocking

Laatst gecontroleerd op:
1 november 2023
Gepubliceerd op:
3 oktober 2023

Bij het laden en lossen van vrachtwagens bij een dockshelter ontstaan kieren tussen de vrachtwagen en het dockshelter. Hierdoor stroomt in de winter warme lucht naar buiten en koude buitenlucht naar binnen. Wanneer in de zomer de binnenruimte gekoeld wordt, gebeurt het tegenovergestelde. Via de kieren stroomt koele lucht naar buiten en warme buitenlucht naar binnen.

Tijdens het laden en lossen staat de achterkant van de vrachtwagen tegen de opblaasbare dockshelter. Hierna blaast de dockshelter zich op en dicht zo de kieren om de vrachtwagen. Koude winterlucht stroomt daardoor niet het gebouw binnen; er is minder verwarming nodig. Andersom kan warme lucht in de zomer niet het gebouw in stromen waardoor minder koeling nodig is.

Huidige situatie

Er zijn dockings voor vrachtwagens aanwezig met of zonder flappen en zonder opblaasbare luchtkussens.

Herkenning

Opblaasbare dockshelters zijn meestal zwart. U kunt duidelijk zien of de luchtkussens zijn opgeblazen. Als de luchtkussens niet opgeblazen zijn, lijken de luchtkussens op gordijnen.

Uitvoering

Een opblaasbare dockshelter plaatst u wanneer de ruimte verwarmd wordt tot ongeveer 15 °C of hoger. Een andere oplossing is om kussenshelters te plaatsen. Dit is met name handig wanneer de vrachtwagens die laden en lossen gelijke afmetingen hebben.

Doelmatig beheer en onderhoud

Beperk het warmteverlies door naden, kieren en openingen in gevels:

  • Controleer jaarlijks of de opblaasbare luchtkussens nog goed werken. Vervang of herstel deze indien nodig.

Economische randvoorwaarde

Natuurlijk moment: De docking wordt gemiddeld genomen ten minste 10 uur per week gebruikt voor het laden en of lossen.

Voor Glastuinbouw

De docking wordt gemiddeld genomen ten minste 4 uur per dag gebruikt voor het laden en of lossen.

Technische randvoorwaarde

De ruimte wordt matig verwarmd (ten minste 15 °C).

Direct uitvoerbaar (zelfstandig moment)

Nee

Bent u tevreden over deze pagina?