ZEBRH - Zero Emissie in Binnenstedelijke Regio’s – vol elektrische & Hybride trucks (2019)
De proeftuin heeft als doel het verkrijgen van kennis en inzicht rondom het verduurzamen – dit betekent het sterk reduceren van CO2 en van NOx en deeltjes - van transport door middel van de inzet van verschillende elektrische trucks in verschillende use cases / scenario's, met name in binnenstedelijke gebieden.
Beschrijving
Doel van het project
De proeftuin heeft als doel het verkrijgen van kennis en inzicht rondom het verduurzamen van transport door middel van de inzet van verschillende elektrische trucks in verschillende use cases / scenario's
Werkwijze
Binnen het project zijn de elektrische vrachtwagens aangeschaft, is laadinfrastructuur geïnstalleerd en is er gedurende 2 jaar data verzameld vanuit de voertuigen. Iedere logistieke ondernemer heeft op basis van eigen unieke inzet van de elektrische trucks, veel kennis opgedaan. Uiteraard is deze kennis binnen het consortium gedeeld, en hebben bedrijven ook goed van elkaar kunnen leren. De voertuigen zijn gemonitord door TNO en Fontys, om op basis van de verkregen data de analyses uit te kunnen voeren en aanbevelingen te doen. FIER heeft specifiek analyses uitgevoerd op de business cases bij diverse use cases.
Locaties
Dit project wordt uitgevoerd in diverse steden en regio’s in Nederland, waarbij met name genoemd kan worden:
- EUSER: Berkel Rodenrijs en / of Barendrecht
- SNEL: Woerden
- Ploeger: DC Gilze/Breda
- Deudekom: Duivendrecht.
- Apollo Verhuizingen: Amsterdam-Westpoort
- VSDV: Zuid Nederland en Amsterdam
- TNO: Helmond
- Fontys: Helmond
- FIER: Helmond
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Euser | Groot bedrijf | Deelnemer |
SNEL | Groot bedrijf | Deelnemer |
Ploeger | Groot bedrijf | Deelnemer |
Deudekom | Klein bedrijf | Deelnemer |
Apollo Verhuizingen | Klein bedrijf | Deelnemer |
VSDV | Groot bedrijf | Deelnemer |
TNO | Onderzoeksorganisatie | Onderzoek |
Fontys Hogescholen | Onderzoeksorganisatie | Onderzoek |
FIER Automotive | Klein bedrijf | Leading partner |
Conclusies
In het project van 4,5 jaar is er veel veranderd en is de wereld van ZE trucks snel ontwikkeld. De lessen welke we bij aanvang van het project dachten te leren, zoals over inzetprofielen, de range en betrouwbaarheid van de voertuigen, zijn nog steeds relevant geweest, maar de echte lessen zijn geleerd in de realisatie van (slimme) laadinfrastructuur in combinatie met netcongestie. Ook aspecten rondom TCO verschillen met diesel trucks zijn nog steeds relevant gebleken, waarbij het partnerschap heeft geleerd hoe deze te optimaliseren.
Aanbevelinen
Overheid: De TCO is, zelfs met eventuele aanschafsubsidie (AanZET), nog niet competitief met een diesel truck, en klanten zijn niet bereid meer te betalen voor transport met ZE voertuigen. Aangezien het ook niet uit de dunne marges kan komen van de transporteurs, is het belangrijk voor de overheden (nationaal, regionaal en lokaal) om de business case van elektrische trucks te verbeteren en een consequent beleid te voeren zodat er voor iedere transporteur een level-playing-field is.
Transporteurs: Houdt rekening met de mogelijkheden van de benodigde laadinfrastructuur op eigen terrein, bij opschaling van het wagenpark en met een kleine netaansluiting/gecontracteerd vermogen. Het is verstandig dit tijdig in beeld te brengen en te zorgen dat de netaansluiting niet de belemmering gaat worden met de opschaling van elektrische trucks in het wagenpark