Innovatiekrediet: Aanvraagproces
U wilt krediet aanvragen voor de ontwikkeling van een veelbelovende en uitdagende innovatie met een uitstekend marktperspectief. Lees meer over het aanvraagproces.
Het aanvraagproces in stappen
Nadat u een aanvraag heeft ingediend, bekijken de adviseurs of uw aanvraag compleet is. Is dat het geval? Dan analyseren de adviseurs de aangeleverde stukken. Ook plannen zij een intake in. Meestal vindt de intake 2 of 3 weken plaats na het indienen van een complete aanvraag. Dit hangt samen met de beschikbaarheid van alle betrokkenen.
Tijdens het intakegesprek stellen de adviseurs verdiepende vragen. Deze vragen kunnen ertoe leiden dat u extra informatie moet aanleveren. Of dat u de vragen moet verwerken in de aangeleverde stukken (zoals het financieel-, business- of projectplan). Meestal duurt het aanleveren van de verdieping 4 weken.
Nadat de adviseurs de eventuele verdieping hebben ontvangen, plannen zij een managementoverleg in bij uw onderneming. Tijdens dit overleg krijgen de adviseurs een beter beeld van het management en de onderneming. Ook is er de mogelijkheid om nog vragen stellen over uw aanvraag. Meestal vindt het managementoverleg 2 tot 3 weken plaats na het aanleveren van de verdieping plaats. Alle betrokkenen (zoals de adviseurs, uw management en overige betrokkenen bij de aanvraag) kunnen dan bij het overleg aanwezig zijn.
Na het managementoverleg, schrijven de adviseurs een advies aan de programmacoördinator die over het besluit op de aanvraag gaat (de 'gemandateerde'). Daarna delen zij uw aanvraag en hun advies met de adviescommissie. De adviseurs leggen hun advies verder uit tijdens de adviescommissievergadering. Hierna geeft ook de adviescommissie haar advies aan de programmacoördinator. De adviescommissievergadering vindt veelal elke eerste maandag van de maand plaats. Meestal zitten er 2 tot 3 weken tussen het managementoverleg en de adviescommissievergadering.
De programmacoördinator neemt een besluit aan de hand van uw aanvraag, het advies van de adviseurs en het advies van de adviescommissie. Dit besluit is positief, positief onder voorwaarden of negatief. Meestal volgt het besluit een week na de adviescommissievergadering.
Voorwaarden en tips
Bereid u goed voor op uw aanvraag. Bekijk de voorwaarden voor Innovatiekrediet en lees onze tips voor een goede aanvraag.
Technisch of klinisch project
Voor het Innovatiekrediet maken wij een onderscheid tussen technische en klinische projecten. Kenmerkend voor klinische ontwikkelingsprojecten is dat de te ontwikkelen producten of processen, of onderdelen daarvan, voor de marktintroductie klinisch getest moeten worden in de mens. Dit houdt een extra risico in, omdat vooraf slecht voorspelbaar is of de klinische testen succesvol kunnen worden afgerond.
Aanvragen
U kunt Innovatiekrediet aanvragen vanaf 1 januari 2024 tot en met 1 december 2024. Het is belangrijk dat u de aanvraag voor het Innovatiekrediet compleet indient. Wij behandelen de aanvragen namelijk op volgorde van binnenkomst van complete aanvragen. Een intermediair kan u helpen bij het schrijven van uw aanvraag. U kunt uw aanvraag niet door een intermediair laten indienen.
U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.
Het Innovatiekrediet is voor een project, dus het is mogelijk om voor meerdere projecten binnen uw bedrijf een innovatiekrediet aan te vragen.
Bijlagen bij uw aanvraag
Bij uw aanvraag stuurt u de volgende bijlagen mee:
- Een businessplan (vormvrij), waarin u de marktomvang, concurrentiepositie, waarde voor de klant en het verdienmodel duidelijk maakt. U moet dit plan zoveel mogelijk met cijfers onderbouwen.
- Een projectplan (vormvrij), waarin u de status van de techniek, technische haalbaarheid en het unieke van het voorstel duidelijk maakt. In dit plan komt u op basis van een technische risicoanalyse tot een systematisch projectplan met duidelijke, tussentijds meetbare, mijlpalen.
- Een financieringsplan (vormvrij), waarin u de projectbegroting (format RVO), financiën van uw onderneming en een kasstroomoverzicht tot aan aflossing van het krediet weergeeft. Onder de ontwikkelingskosten vallen onder andere: eigen loonkosten, materialen, afschrijvingen, uitbestedingskosten, reiskosten en kosten van octrooiaanvragen.
- Bewijsstukken van de overige financiering van het project en de onderneming tijdens de projectperiode. Voorbeelden zijn: getekende termsheets, leningsovereenkomsten, investeringsovereenkomsten en afnemersovereenkomsten.
- Meest recente jaarrekening of openingsbalans en interne financiële rapportage van het lopende boekjaar.
- KVK-uittreksel. Dit hoeft niet gewaarmerkt te zijn.
- Een mkb-toets, waarmee u de grootte van uw bedrijf bepaalt. Het kredietpercentage waarvoor u in aanmerking komt is hier namelijk op gebaseerd. In een samenwerkingsverband kan het maximale kredietpercentage verhoogd worden tot 50% of 40%, zie onderstaande tabel.
Omvang onderneming | Kredietpercentage zónder samenwerking |
Kredietpercentage mét samenwerking |
---|---|---|
Klein | 45% | 50% |
Middel | 35% | 50% |
Groot | 25% | 40% |
Financieel format
Gebruik voor uw aanvraag het 'Financieel model Innovatiekrediet' dat u hieronder kunt downloaden. Voor de overige bijlagen gebruikt u een eigen format.
Onderneem maatschappelijk verantwoord
Denk bij de productie en diensten van uw bedrijf aan de consequenties voor mens, milieu en maatschappij. Licht in uw businessplan toe of en zo ja, hoe u maatschappelijk verantwoord onderneemt en zo rekening houdt met mens, dier & milieu en maatschappij. Bij klinische projecten willen we ook graag weten hoe u rekening houdt met de principes voor Maatschappelijk Verantwoord Licentiëren zoals opgesteld door de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra. Wij moedigen alle organisaties aan maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Meer weten? Bezoek onze MVO-pagina of neem contact op met onze adviseurs.
- Ministerie van Economische Zaken