STOZ: Toelichting routes en aanvraagproces
Via de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ) kunt u voor 3 verschillende projecten subsidie aanvragen. Welke soort projecten dit zijn, leest u op deze pagina. Ook leest u meer over het aanvraagproces.
Implementatiestart
Wilt u onderzoeken of u de zorg of ondersteuning binnen uw organisatie kunt digitaliseren? Of weet u al dat u uw zorg of ondersteuning wilt digitaliseren maar weet u nog niet welke processen daarmee verbeterd kunnen worden? Dan kan de implementatiestart uitkomst bieden. Binnen een implementatiestart-aanvraag zoekt u uit of digitale of hybride processen voor zorg of ondersteuning iets voor uw organisatie kan betekenen en zo ja, wat.
De aanvraag bestaat uit:
- een (beknopt) activiteitenplan. Hierin geeft u aan hoe u tot een strategie voor digitale of hybride zorg wilt komen.
- een de-minimisverklaring. Deze is nodig om aan te geven dat uw organisatie nog ruimte heeft voor financiering binnen de de-minimisvrijstelling.
Schakelt u hulp in van een extern (advies)bureau? Dan is een offerte van dat bureau verplicht.
Opschalingsroute
Heeft u een duidelijk beeld van de zorgprocessen die u wilt digitaliseren en staan deze op het STOZ-overzicht? Dan is het een proces dat door een samenwerking van verschillende partijen in de zorgsector is goedgekeurd. U kunt dan binnen de opschalingsroute deze technologie breder inzetten. Dit kunnen technologieën zijn die enerzijds ervoor zorgen dat cliënten langer zelfstandig thuis kunnen wonen en anderzijds arbeidsbesparing en -verlichting opleveren.
De aanvraag bestaat uit een:
- activiteitenplan, waarin u aangeeft hoe u het beoogde proces binnen uw organisatie wilt digitaliseren;
- begroting, waarin staat wat de kosten zijn voor deze activiteiten (de begroting volgt binnenkort);
- verklaring van samenwerking en financiering eigen aandeel. Hierin geven alle samenwerkende partijen akkoord op samenwerking en verantwoordelijkheid voor eigen kosten.
Evaluatieroute
Heeft u een duidelijk beeld van de zorg- of ondersteuningsprocessen die u wilt digitaliseren en staan deze niet op het STOZ-overzicht? Dan is het een proces dat (nog) niet door een samenwerking van verschillende partijen in de zorg- of ondersteuningsssector is goedgekeurd. Het is mogelijk om deze toepassing binnen de evaluatieroute breder in te zetten. Voor dit type aanvraag gelden de volgende voorwaarden:
- Er zijn minimaal 20 bestaande gebruikers bij 3 verschillende organisaties.
- U voert een evaluatie uit van het ingezette zorg- of welzijnsproces en deelt na afloop de opgedane kennis en ervaring.
De aanvraag bestaat uit een:
- activiteitenplan, waarin u aangeeft hoe u het beoogde proces binnen uw organisatie wilt opschalen;
- begroting, waarin staat wat de kosten zijn voor deze activiteiten (de begroting volgt binnenkort);
- verklaring van samenwerking en financiering eigen aandeel. Hierin geven alle samenwerkende partijen akkoord op samenwerking en verantwoordelijkheid voor eigen kosten;
- plan voor de evaluatie van de toepassing voor de waardebepaling.
Stappenplan aanvraagproces
- Bepaal het doel dat u wilt bereiken met uw organisatie.
- Loopt uw organisatie tegen een probleem aan waar een digitaal of hybride proces voor zorg of ondersteuning de oplossing voor kan zijn?
- Is er een specifiek digitaal of hybride proces voor zorg of ondersteuning dat u meer wilt gebruiken?
Bepaal met welke partijen u moet samenwerken om uw doel te bereiken. Denk hierbij aan andere zorgaanbieders, leveranciers, inkopers van zorg en andere relevante partners.
- Kijk welke bijlagen u nodig heeft voor uw aanvraag: het activiteitenplan en de begroting. De benodigde bijlagen verschillen per route.
- Zodra de bijlagen beschikbaar zijn, vindt u ze op deze pagina.
Om uw aanvraag goed voor te bereiden, adviseren wij u onderstaande gegevens/documenten bij de hand te hebben.
- KVK-nummer van aanvrager, inkoper en andere deelnemers;
- Rekeningnummer van de aanvrager waarop de subsidie gestort kan worden;
- Namen contactpersonen met hun contactgegevens (06-nummer en emailadres);
- Bij Implementatiestart: bedrag verleende de-minimissteun in de afgelopen 3 jaar;
- AGB-code van aanvrager en andere deelnemers of andere bewijsstukken (bijvoorbeeld recente overeenkomst tussen aanbieder en inkoper);
- Type onderneming: mkb of groot bedrijf. Gebruik hiervoor de mkb-toets om dit te bepalen;
- Is de aanvrager btw-plichtig en zijn de andere deelnemers btw-plichtig? De organisatie is btw-plichtig als over de inkoopkosten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, de btw kan worden teruggevorderd van de Belastingdienst. Is de aanvrager of een van de andere deelnemers btw-plichtig, dan mag de btw niet in de subsidiebegroting opgenomen worden;
- De sector waarin de aanvrager en de andere deelnemers actief zijn. U kunt kiezen uit:
- universitair medische centra
- ziekenhuizen en overige medisch specialistische zorg
- geestelijke gezondheidszorg
- huisartsen en gezondheidscentra
- verpleging en verzorging
- thuiszorg
- gehandicaptenzorg
- jeugdzorg
- sociaal werk
- overige zorg en welzijn
- De regio(‘s) waarbinnen de aanvrager en de andere deelnemers actief zijn;
- Machtigingen van de deelnemers aan de penvoerder.
- Dien uw aanvraag in via Mijn RVO.
- Maak gebruik van het juiste aanvraagformulier per aanvraagroute.
- Als uw aanvraag niet volledig is, nemen wij contact met u op om de aanvraag compleet te maken. Daarna nemen wij uw aanvraag pas in behandeling.
Een RVO-adviseur beoordeelt uw aanvraag binnen 4 tot 13 weken. Bij aanvragen boven de € 125.000 duurt de beoordeling maximaal 22 weken. Dit duurt langer omdat ook een externe adviescommissie uw aanvraag beoordeelt. Wij nemen hierover contact met u op.
- Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport